22 юни 2021

На тази дата е открит Титан, най-големият спътник на Сатурн

| На този ден 25 март 13820
Изглед на кораба "Касини" към езерата на Титан. Кредит: NASA/JPL-Caltech/University of Arizona/University of Idaho

През 1655 г. на 25 март Кристиан Хюйгенс открива Титан, най-големият спътник на Сатурн и най-лесният за наблюдение, и определя периода на въртенето му.

Хюйгенс е вдъхновен от откритието на Галилей на четирите най-големи спътника на Юпитер през 1610 г. и неговите подобрения в технологията на телескопите. Кристиан, с помощта на по-големия си брат Константин Хюйгенс-младши, започва да строи телескопи около 1650 г. и открива първата наблюдавана луна, обикаляща около Сатурн с един от построените от тях телескопи. Това е шестата луна, откривана някога, след Луната на Земята и Галилеевите луни на Юпитер.

Спътникът е кръстен едва два века по-късно, когато сър Джон Хершел, откривател на Уран, дава имена на седемте луни на Сатурн, колкото са били известни по това време.

На най-голямата луна на Сатурн е назована просто „Титан“, тъй като думата означава „че е с големи размери или важност“.

Хюйгенс е открил и пръстените на Сатурн с телескопа, който сам е конструирал. Освен това е изобретил часовника с махало и първото точно устройство за измерване на времето. Има и важен принос към математиката, астрономията, измерването на времето и теорията на светлината.

Титан наистина е едно от най-интересните места в Слънчевата система. Спътникът е по-голям от планетата Меркурий и получава топлина от радиацията на недрата му и приливни сили от влиянието на гигантския Сатурн.

Тъй като обикаля около Сатурн, Титан е на около 1.4 милиарда километра от Слънцето, около 10 пъти по-далеч от Земята. И защото е толкова далече от Слънцето, повърхностната му температура е около -179 градуса по Целзий.

Това е мрачен свят, покрит с дюни и метанови езера, които според учените напомнят за древната Земя. Титан е единственият в Слънчевата система, освен Земята, където се осъществява истински кръговрат на течност.

Сегашното състояние на Титан е близо до Земята преди около 4 милиарда години, когато на нашата планета се е зараждал животът.

Мисията Dragonfly (водно конче) ще стартира през 2026 г. и ще достигне Титан през 2034 г. Агенцията планира да се спусне роботизиран квадрокоптер, захранван с плутоний, който да изследва повърхност на спътника на Сатурн в продължение на 2,7 години.

Основната задача на мисията ще бъде изучаването на химичните процеси, протичащи на Титан, преди всичко тези, които може да са се случвали на Земята преди появата на живота. Плътната, но не твърде турбулентна атмосфера и слабата гравитация на спътника позволяват на сондата Dragonfly да лети, използвайки обикновена мултироторна схема за кратки полети от място на място и да изучава различни части от повърхността.