06 май 2021

Най-добрата снимка досега на извънслънчева планета (видео)

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 23 септември 2015 в 10:28 24450
Снимката показва екзопланетата β Pictoris b в орбита около звездата β Pictoris. В изображението звездата е в центъра на левия край, тя е скрита с помощта на коронография. Снимка: Gemini Planet Imager

Макар че този ярък пиксел може да не ви изглежда нещо особено, това е най-добрата снимка до днес на екзопланета.

Максуел Милар-Бланчар (Maxwell Millar-Blanchaer) от Катедрата по астрономия и астрофизика в Университета на Торонто е водещ автор на доклада, публикуван в Astrophysical Journal.

"Поредицата от снимки представляват най-точните измервания на позиция на планета, правени някога", заяви Милър-Бланчар.

Екзопланети се наричат планетите, обикалящи около звезди, различни от Слънцето. Много е трудно да се открият, защото в сравнение със звездите, които обикалят, са изключително малки и бледи. Въпреки това, екип от изследователи е успял да направи снимка на екзопланетата Beta Pictoris b, която е газов гигант. Фотографията е получена с помощта на телескопа Gemini Planet Imager в Чили, съобщава Аstronomy Now.

Планетата е около един милион пъти по-малка от звездата. Учените са положили много усилия, за да се изолират светлината на звездата и да изолират изкривяващото въздействие на земната атмосфера.

Beta Pictoris b е истински газов гигант - масата му надвишава масата на Юпитер с около 10-12 пъти. Ако се направи аналогия с нашата Слънчева система, орбитата на екзопланетата е сравнима с разстоянието от Слънцето до орбитата на Сатурн. Нейната звезда е 8,7 пъти по-ярка от нашата и е по-масивна 1.7 пъти. Звездата Beta Pictoris се намира на разстояние 63 светлинни години от нас.

Системата е изключително млада - тя е на по-малко от 20 милиона години. Затова е по-динамична и сложна от нашата Слънчева система - включва комети, обикалящи около газови облаци, както и огромно отломки от протопланетарния диск. Тъй като планетата и отломките от диска си взаимодействат гравитационно, системата е идеална лаборатория за астрономите за проверка на теориите за формирането на планетните системи.

Това e анимация от поредица снимки, направени в периода между ноември 2013 г. и април 2015 с Gemini Planet Imager (GPI) на телескопа Gemini South в Чили и показва екзопланетата β Pictoris b орбита около звездата β Pictoris.

До момента най-много от откритите екзопланети са газови гиганти, защото по-лесно се идентифицират, отколкото другите планети.  Газовите гиганти са съставени от различни газове, а ядрото им може да бъде метално или скално.

Астрономите се надяват, че на много от въпросите, които ги вълнуват, ще отговорят данните от космическия телескоп "Джеймс Уеб", който НАСА планира да започне през 2018 и да започне работа не по-рано от 2019 г.