20 октомври 2020

Не са намерени доказателства, че Вселената е холограма в безпрецедентен по точност експеримент

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 04 декември 2015 в 14:01 56660
Снимка: Reidar Hahn, Fermilab

Една от най-смелите и еретични идеи в теоретичната физика - представата, че нашата Вселена може да е огромна холограма - бе проверено тези дни с експеримента Holometer на Fermilab (Fermi National Accelerator Laboratory).

Докладът за експеримента е публикуван в arXiv.org, съобщава Science News.

Нашият здрав разум и законите на съвременната физика предполагат, че пространството и времето са непрекъснати. Сега инструментът Holometer проверява това предположение.

Знаем, че например, енергията на атомно ниво, не е непрекъсната и се разпространява на малки, неделими порции (кванти). Инструментът Holometer е построен, за да провери дали пространството и времето се държат по същия начин. Това би дало аргументи на теорията на квантовата гравитация.

За новите резултати от търсенето на следи от квантовия характер на пространство-времето, получени с експеримента Holometer, разказва списание Symmetry.

Някои съвременни физически теории предсказват съществуването на допълнителни измерения. Според тях четиримерното пространство-времето може да е проекция на по-висши измерения. (виж Холограма ли е Вселената?).

Ако в експеримента Holometer се установят квантови колебания в пространство-времето, това би бил "холографски шум" и би подкрепило предположението, че за съществуването на по-висши измерения от тримерното пространство.

Експериментът Holometer

Апаратът за 2,500,000 долара Holometer включва два интерферометра, заключени в две стоманени тръби с дължина около 40 метров. Оптичната система от лазери създава лъч с мощностоколо един киловат, който се изпраща към светоделител.

Holometer е построен, за да тества теорията, положена от Крейг Хоган (Craig Hogan), професор по астрономия и физика в Университета в Чикаго.

Без доказателства ... засега

Но така или иначе, резултатът е нулев. И това не изненадва много хора. Holometer не установи достатъчно "холографски шум" - квантови колебания - в  количества, които този модел на пространство-времето прогнозира, според анализа на интерференчната картина от излъчванията.

Основната трудност на експеримента е да се елиминира влиянието на радиационния фон, който за измервания в много малки мащаби може значително да изкриви резултатите от наблюденията.

Статистическата значимост на резултатите от експеримента достига 4.6 стандартно отклонение, а би трябвало да са по-малко от 5, за да могат да се приемат за статистически значими. Учените от Holometer казват, че тези експерименти са се провеждат на границата на точността на измервателните уреди.

"Това е само началото на историята", казва Хоган. "Ние сме разработили нов начин за изучаване на пространството и времето, какъвто не сме имали преди."

Екипът на Holometer заяви, че ще продължи да събира и анализира данни, за да направи още по-чувствителни проучвания на холографския шум.