13 ноември 2018
  •  Говорят медиците

Нов рекорд за разстояние при квантова телепортация

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 24 септември 2015 в 11:50140336

Международен екип учени са извършили квантово телепортиране по оптично влакно на повече от 100 км. Това е четири пъти по-надалече от предишни експерименти.

Подробностите са изложени в сайта phys.org, а доклад - в списание Optica.

Квантовата телепортация не означава мигновено преместване на човек от една планета на друга. Учените засега не могат мигновено да телепортират материя, но могат да незабавно да пренасят информация с помощта на квантовата телепортация, благодарение на свойството квантово вплитане.

Квантовото вплитане възниква, когато две субатомни частици са свързани като няма значение колко далече са една от друга. Когато една от частиците се променя, това мигновено се отразява на свойствата на другата. Освен това, по свойствата на едната частица може да се съди за състоянието на свързаната с нея частица.

В новия експеримент изследователи от Университета в Женева, Jet Propulsion Laboratory на НАСА и Националния институт за стандарти и технологии са използвали свръхмощен лазер и оптично влакно. Два свързани фотони са разделени, един от тях пуснали през оптично влакно с помощта на лазер, а вторият фотон е поставен в кристал в другия край на кабела. Третият фотон е поставен на пътя на движението. Когато фотоните се сблъскали, те се разрушили, но благодарение на свойството квантово вплитане цялата информация за сблъсъка е прехвърлена в кристала, в който е вторият фотон.

Графика, показваща телепортацията на квантова информация на 100 км по оптично влакно. Илюстрация: Martin Stevens / NIST, Kelly Irvine / NIST

Това стана възможно благодарение на новите детектори, които могат да уловят слабия сигнал на единичен фотон.

Квантовата телепортация, възстановяването на квантовата информация някъде другаде, е впечатляващо само по себе си. Също така, мигновената телепортация на информация е интересен физически проблем, защото се нарушава принципа на локалността, според който състоянието на обекта може да оказва влияние само на близкото си обкръжение. Това противоречие е свързано с парадокса на Айнщайн - Подолски - Розен (АПР) и е едно от основните концептуални разминавания в тълкуванията на квантовата механика.

Петър 25.09 2015 в 17:34 6
Както и Nickcave спомена няма и пренос на информация. За съжаление в много научно-популярни филми съм чувал да споменават квантовото вплитане като начин на предаване на информация със свръх светлинна скорост и то от учени.
ivo_isa 25.09 2015 в 14:48 5
"...Два свързани фотони са разделени, един от тях пуснали през оптично влакно с помощта на лазер, а вторият фотон е поставен в кристал в другия край на кабела. Третият фотон е поставен на пътя на движението. Когато фотоните се сблъскали, те се разрушили, но благодарение на свойството квантово вплитане цялата информация за сблъсъка е прехвърлена в кристала, в който е вторият фотон..."

Това просто изтрепа рибата...
Nickcave 25.09 2015 в 09:39 4
Даже и пренос на информация в буквалния смисъл няма. Терминът "телепортация" е въведен за употреба едва през 1993 г. и е доста подвеждащ. И Айнщайн и Бор изследват пълната корелация в поведението на спиновете на атомите. Има голяма разлика но през последните години според мен не съвсем правилно се налага терминът "телепортация".
Б.С. 25.09 2015 в 01:41 3
Ваня, мисля, че ще е добре да добавите малко обяснение. Почти всички хора свързват "телепортация" с пренос на частици и материя, а не с преноса на информация в квантовата телепортация.
Ваня Милева 24.09 2015 в 21:04 2
Благодаря, печатна грешка.
Иначе знаем (не бързайте с хейта), че си е Розен - то това http://bgchaos.com/574/#EPR аз съм го писала.
Бацилус Булгарикус 24.09 2015 в 16:20 1