23 октомври 2020

Открита е уникална планета - с опашка като комета

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 25 юни 2015 в 15:51 22110
Снимка: MARK GARLICK/UNIVERSITY OF WARWICK

Астрономите са открили необичайна планета с размерите на Нептун и опашка газ като на кометите.

Тази планета е първата по рода си. Подробно описание е публикувано в списание Nature. Необичайната планета-комета, известна като GJ 436b, е в орбита около червено джудже в съзвездието Лъв.

"Бях поразен от размера на облака от газ, който бълва планета", - коментира водещият автор на проучването от обсерваторията на университета в Женева, Дейвид Еренрайх (David Ehrenreich). - "GJ 436b е 33 пъти по-близо до своята звезда, отколкото Земята е до Слънцето и 13 пъти по-близо от Меркурий".

Гигантският газов облак около планетата е намерен с помощта на космическия телескоп "Хъбъл" и рентгеновата обсерватория Чандра. Облакът от газ около планетата, състоящ се главно от водород има кръгла форма и опашка. Диаметърът на облака е около 3 мил. км, дължината на опашката е все още неизвестна, но компютърният модел показва, че се проточва на 15 мил. км.

Независимо от факта, че предишни проучвания са предполагали съществуването кометоподобни планети, GJ 436b е първата открита от този вид, Следващата година учените се надяват да продължат проучването на планетата.