Първата летяща кола ще се появи след 2 години

Наука OFFNews Последна промяна на 27 февруари 2016 в 11:11 13866 9

Компанията Terrafugia ще представи прототип на летящ автомобил много скоро - само след две години, съобщава Inhabitat.

Първият прототип на TF-X, каквото е името на новата разработка, ще е готов за тестове през 2018 г., докато продажбите за крайни клиенти ще започнат през 2025.

Концепцията за TF-X представлява електрическа кола, която е хибридна по отношение на това как се придвижва - тя ще може да се движи по пътищата като всяка друга кола и по всяко време да излети във въздуха. Не ѝ е нужна писта за това - от двете ѝ страни ще се отварят два панела, от които ще излизат сгънати перки.

След разгъването на перките и завъртането им, автомобилът ще се издига като хеликоптер. Целият полет ще се осъществява от компютър (може би, за да няма фатални инциденти, заради пияни пилоти - б.а.). Двете перки ще бъдат задвижвани от мотори с по 300 к.с. всеки. След излитане превозното средство ще може да се движи с около 320 км/ч на разстояние до 804 км.

Terrafugia вече се е сдобила с всички необходими разрешения от Федералната администрация за авиация на САЩ (Federal Aviation Administration; FAA), които ѝ позволяват да провежда летателни тестове с автомобилите TF-X. Бъдещите притежатели на коли TF-X ще могат да пътуват и да летят с обикновена шофьорска книжка, въпреки че все пак те ще трябва да преминават кратък курс на обучение.

Най-важното
Всички новини
За писането на коментар е необходима регистрация.
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!

28.02 2016 в 19:56

От думите ти става ясно, че не само не си отворил линковете, които дадох, но даже не си прочел и коментара ми. Даже не си видял, че единият линк е грешен. :)
Ми освен да взема и аз да пиша с главни букви, като теб, белким нещо ти влезе в главата. :)

Това не са проекти от типа "Пешо казал на Гошо". Това са коли, които са ЛЕТЕЛИ. Получавали са ОДОБРЕНИЕ във въздухоплавателната администрация. Привличали са ИНВЕСТИТОРИ. При доста са РЕГИСТРИРАНИ ФИРМИ за производството им. Правели са рекламни турове с ГОТОВИТЕ КОЛИ за да подготвят пазара. Определяли са ПАЗАРНА ЦЕНА. Някои даже са били ПРОДАДЕНИ НА КЛИЕНТИ.
Почти всички са казвали едно и също: "След няколко години започваме да продаваме". Някои даже са казвали: "Имаме готова кола. Купете я!".
ТОВА НЕ Е ЛИ ГОТОВНОСТ ЗА ПРОИЗВОДСТВО?

Дори и да не се връщаме много назад. Ето примерно Пол Молър, когото съм споменал е говорил същото преди няколко години: "Сега тествам и преговарям с клиенти. ДО 2020 ЩЕ ПОЧНА ДА ПРОИЗВЕЖДАМ ПО 1000 КОЛИ ГОДИШНО".
http://www.dw.com/bg/%D0%B8%D1%81%D0%BA%D0%B0%D0%BC-%D0%BB%D0%B5%D1%82%D1%8F%D1%89%D0%B0-%D0%BA%D0%BE%D0%BB%D0%B0/a- 15563832

Е, тогава по какво се различават плановете и рекламните съобщения на Terraflugia от досегашните изобретатели?
ПО НИЩО НЕ СЕ РАЗЛИЧАВАТ.

Какво от това, че са обявили дата? Всички досега са обявявали дата.
Ми вземете ПРОЧЕТЕТЕ СОБСТВЕНИЯ СИ САЙТ! Вие самите сте писали за предния модел Terraflugia Transition, че ще е първата летяща кола. Аха-аха да влезе в магазините.
http://old2.offnews.bg/index.php/39947/kolite-hvraknaha

Тогава вие самите сте казали, че Transition е щял да влезе в продажба през 2013. Три години по-късно не само още не са почнали, ами даже и цена не могат да кажат.
http://www.terrafugia.com/aircraft/transition


* * *
А идиотите, които са обявили кули от по километър може и да са били смешни, но саудитците в момента строят точно такава. Вие самите писахте за нея само преди 2 месеца. Вече е сигурно, че ИЗОБЩО не четете даже собствения си сайт! :)
http://nauka.offnews.bg/news/Novini_1/Naj-visokata-sgrada-v-sveta-shte-bade-postroena-v%C2%A0Sauditska-Arabiia_28853 .html

28.02 2016 в 18:26

А, то и по-летящи е имало. Разни планиращи танкове, примерно. Правили са даже опити за груповото им използване, което от инженерната страна на въпроса вече е сериозно. Подозирам, че руснаците и в момента гласят нещо такова за новите си самоходки за ВДВ.
Ама пак си е бошлаф. Няколко години след като срутиха ония небостъргачи в Ню Йорк, някви идиоти обявиха проекти за кули по километър, по 1 000 етажа, не знам още какви дивотии. Беше много смешно.
Допускаме, че някак ще измислят технологии за собствено строителството, и за разните захранвания и климатизации. Може дори да решат проблемите с вятъра, и не щеш ли - със земетресенията. Може и с фундамента, де да знам какво може с неограничен бюджет. Едва ли, но да кажем че ще успеят. По кое законодателство обаче ще им осигурят вододайни зони, ПВО, гранични войски, кво да е друго ...:))
Та и с това така. Ще произведат сигурно нещо за богати колекционери, и ще увяхнат. Вече се чудят какво да правят с електрокарите, и никъде не се и надяват да препишат законодателството за автоматичните коли без шофьори преди 20-та година. Летящи камикадзета никой никъде няма и да пусне, след като още сега избухващите по пазари и панаири моторетки и брички, убиват по няколкостотин души седмично. И нелетящите ще докарват възторг до първата такава бомба, а после гражданите ще се научат да си правят гранатомети в кухнята, и ще стрелят по тия неща щом ги доближат. А като тръгнат отвличанията с хакнати таксита, примерно, изобщо ще подпалят всичките, които намерят.
И нататък по списъка.
Но щом тия искат да похарчат пари за такъв сеир - имат право. Ще е любопитно.

28.02 2016 в 18:08


И за кво беше целия джангър? Никъде не става дума за серийно производство. Пешо казал на Гошо че се кани да прави една работа, не е и намерение за производство.
Между прототипа и първата серийна кола, вече десетина години няма нищо общо. А многото пари трябват именно за тоя етап, едно време - също. Тия са обявили дата за началото на продаването, значи вече са започнали да харчат именно за това. Излиза че са първите.

28.02 2016 в 11:05

и сега летят коли, само че надолу от моста! и право у дерето!

28.02 2016 в 04:15

Разбира се, че никой не е опитвал. Те конструкторите от последните 100 години са били тъпи и са седели с пръст в устата.
Но си мисля що за инат трябва да е човек, за ИСКА да каже ТАКАВА глупост? Така де, щом аз с малката си обща култура съм чувал за такива коли, то какво остава за "журналист", на когото работата му е именно да търси информация?

Ама айде, от мен да мине, че ми стана интересно. Поразрових да си припомня това-онова, че едно време имаше само съветски списания. То даже се оказа, че очакванията към летящите коли са били толкова големи, че чак се появил специален термин - "roadable aircraft".
Тези дето не са летели няма да ги споменавам.

Arrowbile от 1937 год.
Пет броя с планове за серийно производство.
https://www.google.bg/search?q=Arrowbile

Convair Model 116 от 1946.
Само работещ прототип с мечти за масова продукция на изобретателя от Portable Products Corp., но поне получава реклама в медиите.
http://blog.modernmechanix.com/drive-right-up/

Convair Model 118 от 1947.
Развитие на модел 116. Произведени два броя.
http://1000aircraftphotos.com/Contributions/Visschedijk/2722.htm

Fulton Airphibian от 1946.
Тя не само лети, но и през 1950 става първата летяща кола в САЩ сертифицирана от Civil Aviation Administration (един от предшествениците на FAA). И тя с планове за серийно производство. Стигат до четири броя.
https://www.google.com/search?q=Fulton+Airphibian


Aerobille от 1949 година.
Пак летяща кола и пак обявена за първа, и пак с големи планове за серийно производство. Тя вече има цели три продадени бройки и получава кино реклама.
http://www.dailymail.co.uk/news/article-2116306/Skys-limit-Worlds-flying-car-market-800-000.html

Aerauto PL.5C от 1950
Тази пък е италианска. Повтаря познатата конструкция и е достатъчно летяща за бъде регистрирана като превозно средство и да позволят да направи рекламна обиколка в Италия.
http://1000aircraftphotos.com/Contributions/Visschedijk/12040.htm

Bryan Autoplane от 1953.
Наречена на създателя си Лилънд Брайън и сертифицирана за полети от CAA. През следващите 20 години е доразвита в 4 модификации, но така ине успява да излезе от категорията на експерименталните машини.
http://www.roadabletimes.com/roadables-integ_bryan.html
Също получава ТВ реклама.
https://www.youtube.com/watch?v=o3KmAkUNQpQ

Ford Levacar от 1959
Тя всъщност е опит да се постигнат малко по-реални цели и затова не лети, а левитира на въздушна възглавница с реактивна тяга. Но така или иначе в духа на времето е наречена "летяща кола".
http://www.carstyling.ru/en/car/1959_ford_levacar_mach_i/

Moller Skycar от 60-те, та досега.
За последните 40 години Паул Молер изхарчва над 100 млн долара в опит да накара кола да лети. Като се почне от Moller XM-2 през 1962 та се стигне до последните му мъки през 2009, когато обявява личен фалит, но фирмата му продължава да работи и през 2011 M400X Skycar направи тестов полет.
http://articles.latimes.com/2000/jun/25/magazine/tm-44476/3

Lebouder Autoplane от 1973
Тази пък френска. Но не е новост - все едно извадена от 50-те.
http://www.aparchive.com/metadata/FRANCE-AUTOPLANE/51907b60acc18fa84449cea37caac5d5?searchfilter=Compilations%2Furl% 3B%2FFRANCE+AUTOPLANE%2F19624

Wagner Aerocar от 1965
Немска четириместна летяща кола само че вече приличаща на хеликоптер. Работещ прототип, който не стига до серийно производство, но успяват да продадат дизайна на немска хеликоптерна фирма, която по-късно също се отказва.
http://www.aviastar.org/helicopters_eng/wagner_aerocar.php

AviAuto от 1981
Изобретателят не успява да построи прототип, но поне получава патент. Естествено, че и той се е мъчил да стигне до серийно производство - всички искат.
http://www.roadabletimes.com/roadables-integ_aviauto.html

През 40-те, 50-те и 60-те военните също се интересуват от темата и от време на време поръчват изследвания и прототипи. Само че заради специфичните си нужди го наричат "flying jeep", а не "flying car"
Hafner Rotabuggy от 1942
http://jalopnik.com/the-brits-actually-built-this-crazy-flying-jeep-1585391382

Curtiss-Wright VZ-7 от 1958
http://www.aviastar.org/helicopters_eng/curtiss_vz-7.php

Chrysler VZ-6
https://www.google.bg/search?q="Chrysler+VZ-6"

Piasecki VZ-8 Airgeep от 1962
https://www.youtube.com/watch?v=4SERvwWALOM
http://www.aviastar.org/helicopters_eng/piasecki_airjeep.php

Абе и военните прототипи се оказаха много. Даже няма да изреждам съвременните.
И понеже ми омръзна да ровя ще скоча направо при цивилните в наши дни.
M400X вече я споменах.

Maverick от 2009
https://www.youtube.com/watch?v=-OeOQ2ZxTcg
За мен е по-скоро бъги с парашут тип летящо крило, но авторът с право го дефинира именно като летяща кола, щото наистина лети. И си има фирма с цел серийно производство.
http://mavericklsa.com/news.html

MyCopter
Проект на ЕС. Има си хас да наливат пари, без да искат серийно производство?
http://www.gizmag.com/mycopter-eu-project-personal-air-vehicle/19076/

Terraflugia Transition от 2009
Да, това е същата фирма, за която се говори във вашата статия. И те са минали по същия път през сгъваем самолет с колела, който също наричат "roadable aircraft".
https://www.youtube.com/watch?v=nnF2yua4KIw
Даже и заглавията преди няколко години са обещавали серийно производстви и журналистите са били в същото настроение като Offnews: "Чакането свърши, летящата кола е готова за полет" :)
http://www.wired.co.uk/magazine/archive/2012/01/start/fly-drive-commuting

А следващата им разработка е била обявена за поява през 2011 с излизане на пазара през 2015... ама годината мина, пък нещо не съм виждал да ги купуват много.
http://www.forbes.com/2010/07/28/flying-car-transition-technology-terrafugia.html

* * *
Без да претендирам за изчерпателност. Успях да намеря само най-известните. Както става ясно това са машини, които не са обещани за "след две години". Почти всички прототипи са летели; всички инженери са се подготвяли да стигнат до серийно производство; и всеки път медиите са реагирали по един и същ начин. Точно като вас: "Тя идва... първата летяща... ако сте в задръстване ще можете да литнете... само почакайте още малко и ще си я купите..."

Още малко... и така 70 години. И всяка следваща е "първата". :)

Не казвам, че Terraflugia няма да я построят. Имат десетгодишен опит, та може и да успеят. Техниката много е напреднала, двигателите са станали по-сигурни, може този път и пазарен интерес да има. Много е вероятно даже да успеят да я сертифицират пред въздухоплавателната администрация - вече се е случвало през 60-те.
Но нека не хвърляме суперлативи като "първата... уникалната... и невероятната...", които са повтаряни десетилетия!

Друг е въпросът дали в следващите 10 години законодателите се навият да приемат регулация за масови летящи коли и което е по-важното - дали администрацията ще може да реагира. Щото хич не е играчка да вкараш нов въздушен трафик в нови коридори дори над слабозаселената провинция, а камо ли над големите градове.

Щом като сте сайт за наука не се излагайте! Поучете се малко от историята, пък вземете и се поинтересувайте малко от въздухоплаване!

28.02 2016 в 01:19


Вероятно искаме да кажем КАКВОТО сме казали.
Нито през ХХ, нито през ХХІ век някой е подготвял серийно производство на такова нещо.

28.02 2016 в 01:05

Ами и в това не са първите. Сега няма да разнищвам подробности, защото от дете не съм се интересувал от темата. Имате си Интернет - можете и сами да си потърсите... стига да имате желание, разбира се.

28.02 2016 в 00:03


Вероятно искаме да кажем каквото сме казали.
От статията се разбира, че хората подготвят нещо за серийно производство.

27.02 2016 в 16:58

Вероятно искате да кажете ПОРЕДНАТА летяща кола, щото през 20 век няколко пъти са показвани прототипи.