24 август 2019
  •  Говорят медиците

Ракът на гърдата се разпростанява само на две или три вълни

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 29 май 2019 в 09:3013340
Образуване на туморни клетки. Кредит: pinterest

Известно е, че разсейките на туморните образувания често са причина за фатален изход при онкологично болните.

Екип учени изследва вторичните тумори при десет пациенти, починали от рак на гърдата и при направената геномна секвенция откриват, че обикновено разпространението на метастазите се случва само на две или три вълни.

Карлос Калдас (Carlos Caldas) от Института за изследване на рака в Кеймбридж и колегите му секвенират генома на проби от 19 души с вторични тумори. Всички туморни клетки в тялото произлизат от една клетка с ракови мутации и това позволява на учените да съставят "генеологично дърво" за всяка пациентка, което показва как са свързани туморните клетки и преди колко време са се отделили една от друга.

"Броят на мутациите наистина е като часовник, показващ изминалите събития" обяснява Калдас.

Моделът на мутациите предполага, че най-големият брой серии на разпространение са 3, а най-малкият - една.

"Тези събития, които вероятно представляват миграция на клетките в кръвообращението, са много ограничен брой," пояснява Калдас.

Графичен абстракт на проучването. Carlos Caldas et al., DOI: 10.1016/j.celrep/2019.04.098

Тези резултати ще ни помогнат да "опознаем врага" според учения. Други изследователски екипи разработват начини за улавяне и отстраняване на клетките, докато се разпространяват в кръвта.

Изследването е публикувано в списанието Cell Reports.

Източник: New Scientist - Breast cancer spreads through the body in just two or three waves