Ранната Земя може да е погълнала обект, подобен на Меркурий

Наука ОFFNews Последна промяна на 16 април 2015 в 10:22 4116 0

Кредит NASA/Johns Hopkins University Applied Physics Laboratory/Carnegie Institution of Washington

Меркурий

Ключов момент в историята на ранната Земя може да е присъединяването към нея на парче скала, подобна на Меркурий, казват геохимици. Това откритие може да помогне да се обясни дейността на магнитното поле на Земята в продължение на милиарди години, разказва space.com.

Учените смятат, че Земята се е образувал по едно и също време със Слънцето и останалата част на Слънчевата система преди около 4.6 милиарда година от гигантски въртящ се облак от газ и прах, наречен акреационен диск. Земята и другите скалисти планети са се обединявали с по-малки астероиди, слепвали се с тях, за да образуват по-големи скали.

Метеоритите, които са се разбивали в Земята, се смятат за градивни елементи, благодарение на които нашата планета е нараствала. Но в земната кора и мантия има по-висока концентрация на елементите самарий и неодим, отколкото има в метеоритите.

Скорошни експерименти показват, че добавянето на сяра, каквато има на Меркурий може да обясни тази аномалия. Това проучване също така помага да се обясни друга мистерия - как магнитното поле на Земята е съществувало течно в продължение на милиарди години.

"Тяло, подобно на Меркурий, добавено към Земята по време на изграждането й ще реши два важни проблеми - т.е., ще убие два заека с един удар," - казва съавторът на проучването Бърнард Ууд (Bernard Wood), геохимик от Университета в Оксфорд в Англия пред Space.com.

Мистерията на магнитното поле

Изследователите провели експерименти с образци на материал при условия, наподобяващи тези, при които се е образувала Земята - температура 1400-1640 ° C и налягане от 1.5 GPa. За сравнение, 1 GPa е почти 10 пъти повече от налягането на дъното на Марианската падина, най-дълбоката част на океана.

Учените открили в изпитвания материал следи от самарий, неодим и уран. Тези елементи обикновено химически привличат силикатните скали, които съставят по-голямата част от кората и мантията на Земята. Обикновено те не се разпадат на железен сулфид, който съставя значителна част от външната ядро ​​на Земята.

Но изследователите са установили, че ако в ранната Земя се е включило скалисто тяло, подобно на Меркурий, който има високо съдържание на сяра, това може да направи елементите самарий и неодим разтворими в железния сулфид. Това означава, че много вероятно, по този начин химичните елементи да са се спуснали към ядрото на Земята.

По отношение на магнитното поле, предишни изследвания са показали, че Земята има магнитно поле на най-малко 3,5 милиарда години, вследствие на съдържанието на метал във външното ядро ​​на планетата. Но това не е ясно как ядрото ​​на Земята е останало разтопено толкова дълго време.

Новите експерименти са показали, че ако ранната Земя е имала в състава си тяло богато на сяра като Меркурий, уранът, може да е имал разпад на железен сулфид. Това от своя страна би помогнало на урана да се спусне към ядрото. Уранът е радиоактивен елемент, който произвежда топлина, която може да запази ядрото на Земята разтопено.

Водещият автор на проучването Анке Уолес (Anke Wohlers) от университета в Оксфорд излага подробно своите констатации в списание Nature от 15 април.