Разгадаха аномалията на галактиката, съдържаща 99,99% тъмна материя

Ваня Милева Последна промяна на 15 октомври 2020 в 09:08 11625 0

Кредит NASA

Загадката на галактика, която не би трябвало да съществува, вече може би има решение. След повторен анализ на съществуващите данни на Хъбъл, астрономи установяват, че изключително слабата галактика Dragonfly44, за която бе съобщено през 2016 г., че се състои от 99,99% тъмна материя, всъщност тъмната материя в тази галактика е по-малко и по-нормално количество.

Астрономите откриват, че Dragonfly44 има много по-малко звездни купове в околния ореол от тъмната материя. Тъй като броят на кълбовидните клъстери е добър индикатор за количеството тъмна материя, оказва се, че тази така наречена свръхдифузна галактика е по-скоро обикновена галактика джудже със съответното количество тъмна материя, отколкото галактика с размер, подобен на Млечен път, която се състои почти изцяло от тъмна материя.

Това означава, че не е нужно да се преразглеждат съвременните модели за образуване на галактики в опит да се разбере как се е получило такова екстремно отклонение.

Всичко се държи напълно нормално, твърдят изследователите в констатациите на проучването, прието за публикуване в Monthly Notices of the Royal Astronomical Society.

Тъмната материя не може да бъде открита директно, тъй като хипотетичната форма на материята не поглъща, отразява или излъчва никакво електромагнитно излъчване. Учените все още не знаят какво точно представлява. Но въз основа на това как обектите се движат под влиянието на гравитацията - въртенето на галактиките или огъването на пътя на светлината - може да се изчисли колко маса имат галактиките. Масата се оказа много по-голяма, отколкото може да се открие като се вземе предвид само видимата материя.

Недостигащата маса е наречена тъмна материя. Според многобройните измервания приблизително 85% от цялата материя във Вселената е тъмна материя, въпреки че този дял варира в различните галактики в зависимост от типа им. Тъмната материя е и центърът на моделите за образуване на галактики. Смята се, че мрежа от тъмна материя може да насочи материята в галактики в ранната Вселена и че този космически материал държи галактиките цели.

Dragonfly 44 е разположена на около 330 милиона светлинни години от Земята в галактическия куп Косите на Вероника. Тя принадлежи към типа свръхдифузна галактика. DF44 е много по-малко ярка от Млечния път. Изключително ниската светимост предполага, че DF44 има 1000 пъти по-малко звезди от нашата галактика. През 2016 г. астрономи от Йейлския университет преброиха броя на кълбовидните звездни клъстери в DF44, които обикалят центъра на галактиката.

Тъй като броят на кълбовидните клъстери е свързан с масата на галактиката, това позволи на астрономите да изчислят масата на DF44 - те откриват, че тя е почти толкова масивна, колкото Млечния път. Като се има предвид малкият брой звезди в DF44, това означава, че галактиката е почти изцяло от тъмна материя.

В новата работа екип от астрономи преизчисли кълбовидните клъстери, като използва същите данни от наблюденията от космическия телескоп Хъбъл, както в предишното проучване. Те прилагат строги параметри, за да определят кои кълбовидни клъстери са свързани с DF44 и в крайна сметка получават много по-малка маса от тази  на Млечен път.

„В нашата работа открихме само 20 кълбовидни клъстера в сравнение с обявените преди 80, което драстично намалява количеството тъмна материя, което галактиката трябва да съдържа“, обясняват авторите.

Предвид откритите кълбовидни купове, количеството тъмна материя в Dragonfly 44 е в съответствие с очакваното за този тип галактики.

„Dragonfly 44 (DF44) бе аномалия през всичките тези години, която нямаше как да бъде обяснена от съществуващите модели на образуване на галактики“, казват авторите на новото проучване. „Вече знаем, че предишните резултати са били погрешни и DF44 всъщност не е нещо необичайно“.

Справка: The number of globular clusters around the iconic UDG DF44 is as expected for dwarf galaxies