Събитието Ломагунди - тайният експеримент на Бог

Скални проби показват достатъчно високи нива на кислород, за да съществува живот

Наука ОFFNews Последна промяна на 19 януари 2017 в 09:00 12461 1

Животът е имал възможност да възникне на Земята не веднъж, както смятат по-голямата част на учените, а най-малко два пъти.

Екип, воден от Майкъл Кип (Michael Kipp) от Вашингтонския университет, откри доказателства в скални проби, които показват, че нивата на кислорода по време на период преди 2.3 - 2.1 милиарда години са били достатъчно високи, за да поддържат съществуването дори на многоклетъчен живот,  разказва сайтът phys.org

В статията си, публикувана в Бюлетин на Националната академия на науките (PNAS), екипът описва анализа на скали, които са образувани по време на периода и намерените доказателства за по-високи от очакваните нива на кислород.

От този геохимичен факт следва, че преди около 2 милиарда години в земните морета можело да се появят неизвестни за нас същества. За съжаление, те не са имали шанс да се фосиилизират и запазят до наши дни. А станалото след това рязкото намаляване на нивото на кислорода в атмосферата, вероятно е унищожило този първи земен живот.

Учените смятат, че животът се появява за първи път на Земята преди близо 4 милиарда години, скоро след формирането на нашата планета и Луната и края на бомбардировката от астероидите. Но едва след 2-3 милиарда години се появяват еукариотите - организми, изградени от клетки с ядра с генетичен материал, каквито са растенията, животните и ние самите. Всичките тези организми са зависими от нивата на кислорода.

Учените са намерили начин да проучат как се променят нивата на кислорода в атмосферата като следят поведението на двата изотопа на селена - селен-82 и селен-78. Селенът попада на повърхността на Земята в резултат на вулканични изригвания, той лесно се окислява и натрупва в седиментите и поради това е удобен да се използва за изчисление на нивото на кислорода в различните периоди от историята на Земята.

Досега картината на наситеността на кислорода в атмосферата изглеждаше доста проста - в началото той отсъства напълно, след това е малко повече, още повече и в края на Протерозойската ера следва почти гладка възходяща линия на графиката, докато се изравни със сегашното ниво.

Схема: The Physical Earth , Mitchell Beazley

Досегашната представа за промяната на състава на газовете в атмосферата.

На схемата се виждат огромните промени в състава на атмосферата на Земята. Значителна част от метанът и водородът са отлетели в космоса още в първите 200-300 млн.г. Така важния свободен кислород започнал да се натрупва преди 3500 млн.г. Сега атмосферата съдържа около 78% азот (N2), 21% кислород (O2), 1 % аргон, и 0.033% въглероден диоксид (CO2).

Но работата Кип и неговият екип установява неочаквано повишение на нивата на кислорода в интервала преди между 2 и 2,4 милиарда години. Това време съответства на загадъчното "събитие Ломагунди", когато океаните внезапно са започнали да отлагат фосфати и карбонати, които обикновено се свързват от учените с биогенен произход.

"Известни са изкопаеми свидетелства за съществуването на сложни клетки, които се датират приблизително преди 1,75 млрд години. Но най-старият известен фосил не е задължително да е най-старият от всички, които някога са живели - просто защото шансът да се запазят вкаменелости на животни е доста малък," - разказва един от съавторите, професор Роджър Буик (Roger Buick). - "Нашите изследвания показват, че количеството кислород, достатъчен за развитие на сложни клетки и образуването на екосистеми, е регистриран преди да регистрирането на фосилите. Това не значи, че такива клетки са съществували, но това означава, че те може да са съществували".

На снимката са строматолити на 1.9 млрд години - образувания от натрупани отложения от микроорганизми, които живеят в плитки води - в Северна Минесота. Снимка: Eva Stüeken

Присъствието на кислород в атмосферата в концентрации, достатъчни за поддържане на жизнената дейност на високоорганизирани клетки е много важен факт, смятат изследователите. За съжаление, засега не е ясно откъде се е взел този кислород и защо концентрацията му след половин милиард или един милиард години изведнъж спадна под критичните нива, убищжавайки този хипотетичен живот. "Това е въпрос на един милион долара", - коментира друг съавтор Ева Щукен (Eva Stueken) от шотландския университет Сейнт Андрю. - "Неизвестно е защо това се е случило и защо е приключило".

"Признаването на съществуването в далечното минало на Земята на епоха, когато може би е имало почти съвременни нива на кислород, но напълно различни живи същества, може да означава, че откриването на богата на кислород атмосфера на някаква планета, не е непременно доказателство за съществуването на сложна биосфера" - заключава Кип и добавя, че по принцип, селенът може да се използва за търсене отдалече на живот в други светове.

20.01 2017 в 14:47

Може пък да е имало ранни неуспешни проби.