14 декември 2019
  •  Говорят медиците

Създадоха хибрид между овца и човек

Пробивът е крачка напред по-близо до задоволяването на нарастващите нужди от човешки органи за трансплантации.

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 19 февруари 2018 в 11:2779493
Този ембрион е инжектиран с човешки клетки на ранен етап от развитието му и е нараснал в продължение на четири седмици. Изследователите приложиха процедурата върху овце. Снимка: JUAN CARLOS IZPISUA BELMONTE

Въз основа на спорен експеримент от 2017 г. учени обявиха в събота, че са създали втори успешен хибрид между човек и животно - ембриони на овце, които имат 0.01 процента човешки клетки, съобщава National Geographic.

На eмбрионите не е разрешено да се развиват след 28-мия си ден.

Този пробив е крачка напред по-близо до задоволяването на нарастващите нужди от човешки органи за трансплантации.

В отговор на тази необходимост някои изследователи се опитват да отпечатат с 3D принтер органи в лаборатория. Други работят върху изкуствени механични органи.

А някои правят хибриди - химери от два различни вида - с надеждата да отгледат човешки органи в прасета или овце.

За да се направят химери, изследователите изолират стволови клетки от животно, които могат да се развият в който и да е  тип клетки в организма. След това инжектират малко стволови клетки от един вид в ембриона на друг, което е трудна процедура.

Ако ДНК на ембрионите се "хакне" така, че да не нараства конкретен орган, внесените клетки ще бъдат единствените, които биха могли да запълнят празнината. По този начин изследователите могат например да развият човешки черен дроб в жива свиня.

През 2017 г. изследователите, използвайки този метод, успешно отгледаха миши панкреас в плъхове и показаа, че трансплантация на този панкреас може да излекува диабет при мишки с изкуствено предизвикан диабет. Още на следващия ден изследователите от Института Солк за биологични изследвания обявиха, че могат да задържат живи зародиши на прасета, инжектирани с човешки стволови клетки, в продължение на 28 дни.

Специалистите похвалиха изследването на химерата човек-прасе, но отбелязаха, че броят на човешките клетки в зародишите - около една клетка на сто хиляди - е твърде нисък за успешни трансплантации на органи.

В събота на годишната среща на AAAS (American Association for the Advancement of Science - Американска асоциация за напредък на науката) за 2018 г. в Остин, Тексас, изследователят Пабло Рос (Pablo Ross) от Калифорнийския университет Дейвис съобщи, че той и колегите му са изяснили процедурите за увеличаване броя на човешките клетки в овчи ембриони на една клетка на десет хиляди.

Това означава, че учените са успели да подобрят технологията и да увеличат броя на човешките клетки до 0.0001%, т.е. десет пъти.

"Смятаме, че това все още не е достатъчно, за да се създаде орган", заяви Рос по време на пресконференцията. Около един процент от ембриона ще трябва да бъде човешки, за да се осъществи трансплантация на орган, съобщава The Guardian. И за да се предотврати имунното отхвърляне, ще са необходими допълнителни стъпки, за да се гарантира, че остатъците от животински вируси са отстранени от ДНК-а на свинята или овцата. Но работата показва напредък към по-жизнеспособни органи.

Работата нас екипа на Рос продължава, а заедно с това се засилва и етичният контрол. Рос и колегите му признават спорния характер на тяхната работа, но също така заявяват, че се движат предпазливо.

zuljin
24.02 2018 в 19:22 3
У нас пък си имаме 37 годишен хубрид между свиня и човек.
reKontra
22.02 2018 в 23:41 2
На Д.П майка му даже родила един хибрид обаче от свиня. Така,че Калифорнийският ВУЗ много изостават.
На дедо ви поп тая работа му се вижда излишен труд. Политиците тоя хибрид го създават открай време.