12 декември 2019
  •  Говорят медиците

Учени отгледаха миши панкреас в тялото на плъх

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 26 януари 2017 в 12:2727860
Снимка: Nakauchi lab

Миши панкреас, отгледан в плъхове, генерира функционални, отделящи инсулин клетки, които трансплантирани в мишки с диабет, могат да обърнат хода на болестта, според изследователи от Станфордския университет и Института за медицински науки в Университета на Токио, съобщава Science Daily.

Резултатите от експеримента на колектива, воден от Томоюки Ямагучи, е публикуван в Nature.

За първи път в света изследователи успяха да възпроизведат структурата на жив организъм на междувидово ниво - да отгледат орган на едно същество в тялото на друго. След трансплантация в тялото на мишка, панкреасът напълно нормално функционира - трансплантът е помогнал на мишките да контролират нивото на кръвната захар.

За да извършат това, учените имплантират миши плурипотентни стволови клетки, които могат да се превърнат във всяка клетка на организма, в ранни ембриони на плъх. Чрез генно инженерство плъховете са модифицирани така, че да не развиват собствен панкреас и по този начин да са принудени да разчитат на клетките на мишката за развитието на органа.

За животните реципиенти е била необходима само няколко дни имуносупресивна терапия, за да се предотврати отхвърляне заради генетична несъвместимост, а не да се третира през цял живот.

Според изследователите, успехът на междувидовата трансплантация предполага, че подобна техника може да се използва един ден, за да се създават човешки органи в големи животни като свине или овце обаче перспективите за такава трансплантация може да предизвика много етични проблеми в международната здравна общност.

Създаването на генетично съвпадащи човешки органи в големи животни може да облекчи недостига на органи за трансплантация и да освободи пациентите с трансплантация от необходимостта да получават лекарства за имуносупресия през целия, коментират изследователите.

Следващата стъпка на изследователската група ще бъде да се опита да отгледа маймунски органи в тялото на прасе. В Япония са разрешени научните изследвания с използването на човешки стволови клетки в животински тела, но клонирането и създаването на изкуствени живи организми е незаконно.