Откриха човешки протеин, който блокира вируса на Зика

Заразата се разпространява бавно, но стабилно

Катя Димитрова Последна промяна на 06 юни 2016 в 10:56 3935 0

Кредит www.extremetech.co

След редица изследвания, учените най-сетне откриха кой точно протеин в човешкото тяло способства отключването на коварната зараза Зика.

Опустошителното заболяване директно засяга *прогениторните клетки на мозъка, блокира близо 20 на сто от тях при образуването на нови неврони, пише Science Alert. Вирусът прави това без да „предупреди“ имунната система, поради което може да се репликира в мозъка в продължение на седмици.

*Прогениторни клетки - стволови клетки, специализирани за диференциране в определен тип клетки. Тези клетки, за разлика от плурипотентните стволови клетки, вече имат устойчиви биомаркери, които позволяват да се различат те и тяхното потомство от други типове клетки.

Това е особено тревожен факт на биологичния механизъм, който свързва Зика с микроцефалия - рядко и коварно неврологично заболяване, което засяга предимно новородени и деца.

Добрата новина е, че благодарение на по-доброто разбиране на това как зловредните клетки се разпространяват толкова лесно в човешкото тяло, учени от университета в Тексас са открили ниша за разработването на лек срещу инфекцията.

Малък белтък, наречен интерферон-индуциран протеин 3 (IFITM3), който се произвежда естествено в организма, намалява способността на вируса да зарази клетките на мозъка при хора и при мишки в лабораторните опити. Смята се, че IFITM3 може да блокира репликацията в рамките на здравите клетки, подсилен от нива на протеина в организма.

Това дава нов поглед към производството на молекули, които биха могли да послужат за ваксина и други медикаменти срещу Зика. Вероятно те биха имали и успех при лечението и предотвратяването на вируса на Денга.

„Тази разработка е първият поглед към начина, по който нашите клетки се защитават срещу инфекцията“, коментира водещият автор на проучваето Ейбрахам Брас (Abraham Brass). „Нашите резултати показват, че вируса има своята слабост, която ще използваме, за да предотвратим разпространяването му“, посочва още изследователят.

Разпространяваният от комари вирус премина през редица държави в Южното полукълбо, но се смяташе, че в най-лошия случай причинява само треска и обрив. Но вече не - на 1-ви февруари Световната здравна организация обяви Зика за "сериозна заплаха за общественото здраве" с международно значение, на фона на необичайната честотата на микроцефалия и други неврологични усложнения при новородени, които са били свързани с инфекциите с вируса.

Производителите на ваксини, големи и малки, не закъсняха и веднага започнаха да се състезават кой ще вземе превес първи. Някои експерти твръдят, че те имат голям шанс за успех, но те предпазливо напомнят също, че тестването отнема години.

Изолиран през 1947 г., вирусът Зика предизвика сериозни притеснения едва през май 2015 г. след пристигането си в Южна Африка и все повече нарастват подозренията, че инфекцията по време на бременност може да предизвика увреждащото мозъка състояние микроцефалия при бебетата.

Причинно-следствената връзка между вирусната инфекция Зика и родилните малформации все още не е потвърдена, но съществуват сериозни подозрения, че такава има. Силно вероятна е връзката със синдрома Guillain-Barré, който предизвиква временна парализа при възрастните. С увеличаването на разпространението на вируса, разработването на ваксина се превръща най-високия приоритет.

Разпространението на заразата е бавно, но стабилно и вече е засегнало над 52 страни, където инфекциите изникват локално, като Бразилия, Куба, Папуа Нова Гвинея, и Филипините.

Има десетки регистрирани случаи на завръщащи се туристи от такива страни в САЩ, Великобритания и Австралия, където също се наблюдава ръст на инфектираните.

Тепърва екипът от Тексас обаче ще тества своите констатации при мишки с дефицит на белтъка IFITM3-дефицитни. Така ще се докаже, че липсата на протеина благоприятства развитието на Зика и съответно повишаването на неговите нива може да се превърне в първото сигурно лекарство срещу заболяването.