09 декември 2019
  •  Говорят медиците

Създадоха хибрид между човек (0,001 %) и свиня (99,999 %)

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 27 януари 2017 в 13:59147942

За първи път е създаден ембрион, състоящ се от клетки на два различни организма - човек и прасе.

В образувания ин витро ембрион само 0,001 % от клетките са човешки, но прасетата са най-подходящите животни-"химери" за отглеждане на човешки органи за трансплантация с използване на човешки стволови клетки, пише ScienceDaily.

Статията на учените от Института Салк е публикувана в списание Cell.

*"Химера" в биологията се нарича организъм, който се състои от генетично различни клетки. Една от най-известните химери е създаден изкуствено хибрид между овца и коза, получен през 80-те. Съществото има различен тип козина в различни участъци от кожата, според това дали съдържат клетки на овца или на коза.

Въпреки десетилетията работа, учените все още се борят да накарат в лабораторен съд стволовите клетки да нарастнат и се превърнат в напълно функционални специализирани зрели клетки, а изработването на триизмерни тъкани и органи е още твърде далече.

"Това е като да си извадите копие на ключа. Дубликатът изглежда почти същият, но когато се приберете у дома, не може да отвори вратата. Има нещо, което не се прави както трябва", коментира водещият автор Хуан Карлос Изписуа Белмонте (Juan Carlos Izpisua Belmonte), професор в Института Салк за биологично изследвания.

"Решихме, че да се отгледат човешки клетки в животно, ще даде по-добър резултат. Все още има много неща, които трябва да се научат за ранното развитие на клетките."

В хода на експеримента в свински зародиш са внедрени човешки стволови клетки с помощта на технологията CRISPR/Cas9.

След това ембрионът е трансплантиран в матката на свиня, където се развива нормално. След известно време стволовите клетки се трансформират в клетки, които предшестват на различни видове тъкани.

Тъй като свинският ембрион се развива три пъти по-бързо от човешкия, един от основните предизвикателства е да се намери точното време за имплантиране на човешките клетки.

От всичките около 2000 ембриона, създани от учените, само 186 от тях са оцелели повече от 28 дни, а и човешкият принос в хибридния ембрион не е висок. Но все пак е първият по рода си успешен експеримент.

Sub sole nihil novi est (Нищо ново под слънцето) - с подобни хибриди изобилства политическият ни елит