Слънчевата буря удари Земята, пренасяйки северното сияние в Ню Йорк

Ваня Милева Последна промяна на 13 октомври 2021 в 20:11 19928 0

Полярното сияние, забелязано от Международната космическа станция. Геомагнитната слънчева буря на 11 октомври създаде полярни сияния, простиращи се на юг до Ню Йорк. Кредит: NASA

Слънчева буря удари Земята и донесе със себе си грандиозно светлинно шоу, видимо на юг чак до Ню Йорк.

Мащабното изхвърляне на коронална маса или (CME - coronal mass ejection) от Слънцето бе забелязано върху диска на нашата звезда в събота (9 октомври) и изригването удари нашата планета в понеделник (11 октомври). Това събитие се случва, когато Земята навлиза в период на повишена слънчева активност, известно като слънчев максимум (слънчевата активност се увеличава и намалява приблизително на всеки 11 години). Националната океанска и атмосферна администрация (NOAA) предупреди, че бурята ще бъде събитие от категория G2, което означава умерено силна.

Слънчевите бури от такъв мащаб могат да засегнат спътници в орбита около Земята, да причинят смущения в електрическите мрежи и др. Но те също могат да предизвикат великолепни полярни сияния, естествено светлинно шоу, което обикновено се вижда само в области с висока географска ширина близо до Северния или Южния полюс. Но тази буря бе толкова силна, че е била видима на юг чак до Ню Йорк и северните американски щати като Уисконсин и щата Вашингтон, съобщава NOAA. Те са приблизително на същите географски ширини като България.

Визуализации на геомагнитната буря на 11 октомври 2021 г. Кредит: NOAA SWPC

Класификация на магнитните бури

K индексът е отклонението на магнитното поле на Земята от нормата за тричасов интервал. Индексът е въведен от Юлиус Бартелс през 1938 г. и представлява стойности от 0 до 9 за всеки тричасов интервал (0-3, 3-6, 6-9 и т.н.) от световното време.

Kp индексът е планетарният индекс. Kp се изчислява като средната стойност на K-индексите, определени в 13 геомагнитни обсерватории, разположени между 44 и 60 градуса северна и южна геомагнитни ширини. Диапазонът му също е от 0 до 9.

G-индексът е петточкова скала за силата на магнитните бури, въведена от NOAA през ноември 1999 г. G-индексът характеризира интензивността на геомагнитната буря по отношение на въздействието на вариациите в магнитното поле на Земята върху хора, животни, електротехника, комуникации, навигация и др. В този мащаб магнитните бури се подразделят на нива от G1 (слаби бури) до G5 (изключително силни бури). G-индекс съответства на Kp минус 4; G1 съответства на Kp = 5, G2 - Kp = 6, G5 - Kp = 9.

Тази карта показва колко далеч на юг северното сияние може да се появи при различни нива на индекса на Кp. Докато Кp от 3 или по-малко ще се задържи в северните ширини на Аляска и Канада, Кp от 9 ще го направи видимо на места като Солт Лейк Сити, Сейнт Луис, Вашингтон, Чикаго, Филаделфия, Ню Йорк, Бостън, и Портланд. В момента SWPC смята, че стойността на Kp ще бъде около 6 на 11 октомври. Кредит: NOAA

Тъй като ефектите на бурята продължават, полярните сияния все още могат да бъдат видими във вторник вечерта на високи географски ширини, на места като Канада и Аляска, според NOAA.

Но е имало късметлии наблюдатели, които са успели да снимат полярно сияние на места като Ню Йорк, където тези явления се виждат много рядко.

В Южна Дакота в САЩ фотографът Ранди Халверсън успя да заснеме невероятна гледка към сиянието на 11 октомври.

Слънчеви бури като тази са често срещани космически метеорологични събития, тъй като Слънцето редовно излъчва CME от атмосферата си. CME са изградени от електрически заредена плазма и след като слънцето я изхвърли, тази плазма продължава да се движи и може да удари магнитния щит на Земята.

Когато тази плазма удари щита на нашата планета, заредените частици се придвижват към полюсите на Земята, освобождавайки енергия като цветни сияния.

Solar storm hits Earth, bringing northern lights to New York