SpaceX стартира последната мисия с кораба Dragon 1 към МКС

Ваня Милева Последна промяна на 07 март 2020 в 08:16 7249 0

Ракетата на SpaceX Falcon 9 излетя рано сутринта на 7 март и пусна в орбита космическия кораб Dragon за последен полет на тази версия на товарната капсула.

Falcon 9 стартира от стартовията комплекс 40 на военновъздушната база Кейп Канаверал в 23:50, 6 март EST (7 март в 06:50 българско време). Девет и половина минути по-късно космическият кораб Dragon се отдели от горната степен на ракетата в ниска околоземна орбита.

Космическият кораб Dragon в рамките на мисията, наречена CRS-20, ще пристигне в Международната космическа станция около 7:00 EST на 9 март (14:00 българско време). Космическият кораб превозва 1 977 килограма товар за станцията, включително научни експерименти и доставки за екипажа.

Сред полезните товари на Dragon е Bartolomeo, външна експериментална платформа, разработена от Airbus, която ще бъде инсталирана на модула Columbus на станцията. Bartolomeo ще се експлоатира от Airbus като търговска платформа в сътрудничество с Европейската космическа агенция.

Капсулата Dragon ще остане на МКС около един месец, преди да замине с повече от 1680 килограма товар, който ще бъде върнат на Земята. Точната дата на връщането ще зависи от метеорологичните условия и приключването на научните изследвания, които ще бъдат върнати на Земята, заяви Джоел Монталбано (Joel Montalbano), заместник-мениджър по програмата на Международната космическа станция, по време на предварителния брифинг на 6 март в Космическия център "Кенеди",

Завръщането на Dragon ще отбележи края на първия договор на SpaceX за търговски доставки (CRS) с НАСА. Този договор, сключен през декември 2008 г., първоначално включваше 12 полета за 1,6 милиарда долара. НАСА добави още осем мисии към договора, чиято максимална стойност бе 3,1 милиарда долара.

SpaceX спечели един от трите договора за CRS-2 през януари 2016 г., заедно с Orbital ATK (сега Northrop Grumman) и Sierra Nevada Corporation, за да продължат доставките на товари до МКС. Първата от тези мисии за SpaceX, наречена CRS-21, е планирана да стартира през есента.

Тези бъдещи мисии на SpaceX CRS ще използват новата версия на космическия кораб Crew Dragon, който SpaceX разработва за програмата на НАСА. В тази версия ще има система за поддържане на живота на екипажа и около 20% повече обем от сегашния товарен Dragon.

Новият Dragon е проектиран за по-многократна употреба. Новият товарен Dragon е предназначен за пет полета, а не за три, както е за мисията CRS-20.

Остава да видим колко ще бъде реалният брой полети, които космическият кораб може да направи.

Изстрелването постави още един важен момент за компанията с 50-ото успешно кацане на първата степен на ракетата Falcon 9. Тя кацна осем и половина минути след старта и това бе втория й полет след мисията CRS-19 през декември 2019 г.

Компанията се надяваше да направи 50 успешни кацания на предишния старт на 17 февруари, носейки партида от 60 спътника Starlink. Но степента не успя да кацне на платформата в Атлантическия океан, а падна наблизо в океана.

Това кацане си имаше свои предизвикателства заради поривите на ниски ветрове. „Ракета ще кацне при най-силните ветрове някога на нос Канаверал“, туитна Илън Мъск, изпълнителен директор на SpaceX, два часа и половина преди кацането.

Първата степен обаче кацна безопасно.