Странната звезда KIC 8462852 продължава да обезкуражава астрономите

НаукаOFFNews Последна промяна на 06 октомври 2017 в 00:46 8941 0

Илюстрация на художник, показваща масивна екзопланета, засенчваща своята звезда-домакин - едно от възможните обяснения за странното потъмняване на KIC. Източник: NASA / ESA / Alfred Vidal-Madjar, Institut d’Astrophysique de Paris, CNRS.

Звездата на около 1480 светлинни години от Земята, наречена KIC 8462852, е мистерия, откакто бе открита през септември 2015 г. Астрономите установяват, че звездата претърпява поредица от странни спадове в яркостта си в периода 2009-2013, когато е под наблюдение от космическия телескоп на НАСА Кеплер.

Ново проучване, водено от Джошуа Саймън (Joshua Simon), астроном от Института Карнеги, проследява KIC 8462852 от 2006 г. насам и показва, че звездата става значително по-ярка през 2007 г. и 2014 година, съобщава Sci news.

Това налага най-малкото сериозни съмнения спрямо популярните "планетарни", "кометни" и "астероидни" хипотези.

С проучването може да се запознаете в портала за препринти АrХiv.org.

KIC 8462852, известна също като звездата Бояджиян или "Таби", е звезда от главната последователност, тип F, и се намира в съзвездието Лебед (Cygnus).

Обясненията за спадовете в яркостта на звездата варират от рояк от екзокомети или фрагменти на протопланети, които обикалят около звездата до т.нар. Сфера на Дайсън (хипотетична конструкция за събиране на енергия, изградена около звездата от напреднала цивилизация).

Обикновено една звезда може да намали яркостта си, защото масивен обект, като планета или облак от прах и газ, минава между нея и наблюдателя, засенчвайки светлината й за известно време. Но новите доказателствата за два периода на повишена яркост в миналото на звездата и хаотичните периоди на потъмняване, наблюдавани при KIC 8462852, са нещо съвсем различно от всичко, което астрономите са наблюдавали преди това. Ако бяха планети или астероиди, минаващи пред диска, светлината вероятно щеше да намалява на равни интервали.

Яркостта на звездата равномерно намалява през 20-ти век. Малко вероятно е това да се причинява от планети или астероиди, минаващи близо до звездата.

Инфрачервени (вляво) и ултравиолетови (вдясно) диапазони KIC 8462852 / wikipedia

Джошуа Саймън и екипът му анализират данните, събрани в рамките на проекта ASASSN -  автоматизирана система за търсене на свръхнови, както и от обзора ASAS за постоянно наблюдение на цялото нощно небе. Новите данни позволиха да се видят промените в яркостта на звездата "Таби" в дългосрочен план.

Получената информация отново изненадва изследователите. "До това проучване смятахме, че звездата променя яркостта са само в една посока - потъмняване", отбелязва д-р Саймън.

Оказа се, че яркостта на звездата е намаляла с 1,5% от февруари 2015 г., което според стандартите на астрономията е твърде много. Но още по-странно е, че през последните единадесет години яркостта на звездата се е увеличавала на два пъти за продължителен период.

"Информацията, че звездата понякога става по-ярка извън периодите на потъмняване е несъвместима с повечето хипотези, които се опитват да обяснят странното й поведение". - заяви изследователят.

Приблизително 800 дни  фотометрични измервания на KIC 8462852 от ASASSN - автоматизирана система за търсене на свръхнови, както и от обзора ASAS за постоянно наблюдение на цялото нощно небе. J. Simon, Б. Shappee, G. Pojmanski, et. Ал.

Такова увеличаване на яркостта всъщност изключва влиянието на планети или астероиди за промените в яркостта на звездата. Учените също така, не се изкушават да дават фантастични хипотези, в които са замесени извънземни.

Новите наблюдения по-скоро карат астрономите да смятат, че причината за странните метаморфози със звездата са сложни физични процеси, които се извършват в нейните недра, а не някакви естествени или изкуствени обекти около нея.