14 декември 2019
  •  Говорят медиците

Той имаше четири крила, но не можеше да лети

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 30 август 2017 в 15:0325070
Снимка: Wikimedia Commons

Останките на необичаен динозавър бяха открити преди няколко години от палеонтолози, работещи в китайската провинция Ляонин. Дребният динозавър, живял в юрския период, макар покрит изцяло с тънки дълги пера, тоест притежаващ четири крила, дори не е мечтаел да лети.

Великолепно запазеният образец на теропод, наречен Serikornis sungei, демонстрира с големи подробности разпределението на перата по тялото на животното, тяхната структура и даже оцветяването.

Наскоро публикуваното описание на динозавъра в The Science of Nature, може да помогне на палеонтолозите да обяснят как преди 160 милиона години птиците са се научили да летят.

Въпреки че е покрита изцяло с нежно оперение и притежава впечатляващите четири крила, птицата никога не се издигала в небето. Анализът на неговите пера показва, че им е липсвала основна характеристика на съвременните пера, която позволява на птиците да се задържат във въздуха.

Както отбелязват учените серикорнисът доста прилича на съвременните кокошки от породата Silky ("копринена"), считана за една от най-старите.

Съвременните "копринени пилета" от породата Silky. Снимка Pixabay.

"Разглеждах перата на серикорниса под микроскоп и буквално усещах колко е необичайно и вълнуващо това - да видиш тези фини детайли на древни пера на 160 милиона години. На задните крака оперението на простира до дисталната част на фалангите, придавайки на Silky прилика с местните китайски копринени породи, в чест на които той получи прякора си. Освен това, и това е един наистина завладяващ детайл, дисталните пера на крилата - както предните, така и задните крайници - и опашката са толкова добре запазени, че демонстрира окраска от редуващи се светли и тъмни ивици, напомняща оперението на много от съвременните птици, водещи наземен живот" - разказа съавторът на проучването Андре Кау (Andrea Cau) от Университета в Болоня.

Характеристиките на оперението на Serikornis sungei показват, че маховите пера на манирапторите, които са живели на земята, са се оформили преди да се преминат на дървесен начин живот и полет, пишат изследователите.