15 декември 2019
  •  Говорят медиците

Учени откриха жизненоважно находище на хелий в Танзания

Благородният газ има изключително широко приложение

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 30 юни 2016 в 16:1741050
Снимка: www.bbc.com

Открито е най-голямото находище на хелий, съобщава ВВС. Изследователите определят откритието в Танзания като „животоспасяващо“, заради многобройните и важни приложения на  благородния газ.

Макар неговите свойства да не са широко познати, хелият е много по-важен за обществото, отколкото предполагаме, посочват учените от университетите в Дърам и Оксфорд.

Те припомнят, че химичният елемент се използва в медицината при ядрено-магнитен резонанс, както и в космическите летателни апарати, телескопи и радиационни монитори.

Досега той се откриваше в малки количества само при добиването на нефт и газ.

Използвайки нов метод за търсене, изследователите са открили големи количества от него. Те установили, че множеството вулкани в Източноафриканската рифтова долина изтласкват хелия от дълбоките слоеве на почвата към по-плитки газови находища.

Предполага се, че находището съдържа около 1,5 милиарда кубически метра хелий. Това е достатъчно, за да се покрият нуждите на човечеството за поне 7 години. С това количество могат да се напълнят 12 милиона ядрено-магнитни скенера.

Хелият е вторият най-разпространен елемент във Вселената, но изключително рядък на нашата планета. Той се формира много бавно при радиоактивния разпад на скали.

Неговият недостиг отдавна тревожи учените.

Специалистите припомнят, че благородният газ се използва като охладител за свръхпроводямите магнити на Големия адронен колайдер (LHC). Поради ниската си плътност, той се прилага също при метеорологични балони и въздушни кораби.

Смес от 80% хелий и 20% кислород пък се използва от водолазите и други, работещи при условия на високо налягане.

Следващата стъпка е да се намери най-доброто място за пробиване на находището, за да се приведе газът към повърхността, без количества от него да бъдат загубени.