15 декември 2019
  •  Говорят медиците

Учени подложиха на съмнение екологичната хипотеза на Дарвин

Според изследователите хипотезата не взема предвид преди неизвестен механизъм

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 28 декември 2017 в 00:0046811
Кредит: CC0 Public Domain

Верността на еволюционната хипотеза на Чарлз Дарвин за факторите, които управляват видовете, може да варира в различна степен в резултат от по-рано недооценен екологичен механизъм, установи изследване на учени от Университета на Колорадо Боулдър, съобщи Phys.org.

Малко познатата хипотеза, формулирана първо от Чарлз Дарвин през 1859 г., предполага, че при неблагоприятни условия на околната среда като пустини и вечно замръзнали зони, водеща роля за ограничаване на растежа и размножаването на растенията и животните играят факторите на околната среда. В същото време, когато тези фактори са близки до оптималното, водещи са взаимоотношенията между самите видове.

Новото изследване, публикувано в списание Proceedings of the National Academy of Sciences, установи, че общата рамка на хипотезата на Дарвин е вярна, но има нюанси.

Учените изследват динамиката на популацията на хибискус Hibiscus meyeri, обикновено цъфтящо растение за период от четири години в три полеви обекти в Централна Кения с различна влажност.

Кредит: iNaturalist

Както се очакваше, опрашването от насекомите, тревопасните животни и конкуренцията с други треви и храсти играят важна роля в определянето на границите на ареала на растението във влажните участъци. Но в сухите райони, същите фактори имат по-слаб ефект върху разпространението на хибискуса.

"Това изследване показва къде и кога взаимодействието между видовете е важно и когато не е толкова важно", заяви Алисън Лутън (Allison Louthan), водещ автор на изследването от CU Боулдър. "Различните сили, които поставят ограничения на различните видове и позволяват на популацията да се разшири или свие, са от решаващо значение за екологичната и еволюционната динамика".

Според учените гъстотата на растенията и видовото разнообразие не са толкова важни за разпространението на хибискуса, когато расте при неблагоприятни климатични условия. Тези фактори могат да са едни и същи в различни области, но най-значим фактор е ниската влажност, която ограничава растежа, оцеляването и възпроизводството.

kokoten