Учени разкриха тайната за силата на комодските варани

Ивайла Сопотенска Последна промяна на 30 юли 2019 в 12:49 12008 0

Кредит pixabay

Учени описват пълния геном на най-големия гущер на света - комодския варан, откривайки вълнуващите тайни зад внушителната скорост и издръжливост на тези животни - техният метаболизъм работи на нива, близки до тези на бозайниците, според публикация в списание Nature Ecology & Evolution.

Изследователите съобщават, че са открили жизненоважни генетични адаптации, които може да са обяснението за издръжливостта на гущерите от индонезийските острови, включително Комодо, които ловят големи животни, включително биволи, с отровното си ухапване.

Комодските варани достигат дължина до 3 метра, имат извити и остри зъби, жълт разцепен език, здрави крайници и дълга опашка.

"Това е върховният хищник на изолираните острови и е гигантски. Това е страхотно животно", смята Беноа Брюно (Benoit Bruneau), директор на Института за сърдечносъдови заболявания Гладстон, към Университета на Калифорния, Сан Франциско, и един от водещите автори на изследването. "При влечугите има толкова голямо разнообразие в размерите и формите, поведението и физиологията", добавя Брюно.

Екипът секвенира генома на влечугите, използвайки кръвни проби от два варана от зоопарка на Атланта. Учените откриват генетични адаптации, свързани с функцията на митохондриите, които са свързани с енергетичните процеси в клетките и са важни за сърдечната и мускулната дейност, които могат да повишат аеробния капацитет на животните.

Като студенокръвни същества, влечугите обикновено нямат голям аеробен капацитет и бързо се изморяват от физически усилия, за разлика от топлокръвните бозайници. Комодските варани са изключение между влечугите и могат да достигнат метаболизъм почти като на бозайници.

Учените откриват адаптации на гените, контролиращи химичните сензори от развитата сензорна система на вараните, която им позволява да улавят хормони и феромони, отделяни от бозайниците като сигнали към останалите членове на вида.

Тази способност може би помага на комодските варани да откриват плячка от далечно разстояние, добавя съавторът на изследването Катрин Полард (Katherine Pollard) също от Института за наука и биотехнологии Гладстон.

Едно от веществата в отровата на комодските варани е антикоагулант, който пречи на кръвта на жертвата да се съсири и така те кървят до смърт. Учените откриват, че една от генетичните адаптации прави самите варани неподдатливи на антикоагуланта, което ги предпазва от кървене, когато биват атакувани от други животни от своя вид.

"Когато два мъжки се бият, това е внушителна демонстрация на сила", допълва Брюно.

Източник: Reuters - Genome study finds roots of Komodo dragon's tenaciousness