22 септември 2019
  •  Говорят медиците

Учените се съмняват, че съществуват частици тъмна материя

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 27 март 2015 в 17:2230050
Това са снимки на шест различни клъстери от галактики, взети от космическите телескопи "Хъбъл" (синьо) и "Чандра" (розово) в проучване за това как се държи тъмната материя при сблъскване на галактическите купове. Изследвани са общо 72 големи сблъсъци. Снимка: NASA /ESA

Като наблюдавали с телескопите "Чандра" и "Хъбъл" сблъсъците на 72 галактически купове и взаимодействието на тъмната материя в следствие на тези събития, физиците вече се съмняват, че това загадъчно вещество по принцип може да бъде разделено на частици, които взаимодействат помежду си, според доклад, публикуван в списание Science. За това ново заключение на учените разказва Science Daily.

"Нашите наблюдения намалиха възможността за взаимодействие между две "частици" тъмна материя до по-малка вероятност от това, два протона да започнат да се привличат или да се отблъскват помежду си. Това означава, че тъмната материя едва ли се състои от "тъмни протони". Ако това беше така, то тогава бихме видели как те отскачат един от друг", - заяви физикът Дейвид Харви (David Harvey) от университета в Единбург (Великобритания).

Харви и колегите му стигнали до това заключение след проследяването с космическите телескопи "Чандра" и "Хъбъл" на сблъсъците на 72 галактични клъстера, при които единият звезден куп буквално "помита" другия.

Наблюдавайки тези космически катастрофи, учените са се опитали да разберат дали те оказват влияние върху струпванията на тъмна материя, които има във всяка галактика и за които се смята, че са по-голямата част от материята. Такива сблъсъци продължават стотици милиони и дори милиарди години, поради което учените са възстановявали техния ход, сравнявайки галактиките на различни етапи от катастрофите.

По време на този процес, учените са изхождали от две възможни поведения на тъмната материя. При едното се предполага, че частиците слабо, но често взаимодействат една с друга, а другото - рядко, но с достатъчно силни взаимодействия. В първия случай, сблъсъкът на галактиките ще доведе до това, че облакът тъмна материя ще забави движението си, а във втория - част от тъмната материя ще бъде разпръсната в околната междугалактически среда.

И двете явления могат лесно да се забележат - забавянето на тъмната материя ще предизвика трансформация на структурата на галактиките, ще понижи скоростта им и ще размести звездите една спрямо друга, а изхвърлянето на материя ще се отрази върху общата маса на галактиката.

Както се вижда от снимките и данните от "Чандра" и "Хъбъл" не се случва нито едното, нито другото, т.е. теорията не е вярна. Всъщност, халото и другите сгъстявания на тъмната материя преминават едно през друго, без никакви регистрирани ефекти.

Това означава, че частиците на тъмната материя (ако те съществуват, в което авторите започват да се съмняват), взаимодействат помежду си още по-слабо, отколкото с обикновената материя, ако го правят изобщо. По този начин, тъмната материя става още по-загадъчна и неразбираема, отколкото преди, което допълнително усложнява търсенето й и поставя под съмнение възможността за прякото ѝ откриване, използвайки изграждащи се или съществуващи детектори