В Млечния път е открита гигантска кухина (видео)

Ваня Милева Последна промяна на 23 септември 2021 в 00:00 15500 0

Карта, показваща местоположението на кухината Per-Tau. Кредит: Alyssa Goodman/Harvard-Smithsonian CfA

Aстрономи са съставили триизмерни карти на формите и размерите на молекулярните облаци в близост до Слънцето за първи път и последващият им анализ разкрива огромна сферична кухина с размер около 500 светлинни години.

Кухината във формата на сфера обхваща около 150 парсека (около 500 светлинни години) и се намира на небето сред съзвездията Персей и Телец. Изследователският екип смята, че кухината е образувана от древни свръхнови, експлодирали преди около 10 милиона години.

Загадъчната кухина е заобиколена от молекулярни облаци Персей и Телец - области в космоса, където се образуват звезди.

Кредит: Harvard-Smithsonian CfA

„Тази загадъчна кухина е заобиколена от молекулярните облаци Персей и Телец, които съдържат млади и нововъзникващи звезди. Имаме две теории за появата й: или е избухнала една свръхнова в центъра на този балон и е изтласкала газа навън, или е създадена постепенно от поредица от свръхнови, изригнали последователно в продължение на няколко милиона години“, обяснява Шмуел Биали (Shmuel Bialy), ръководител на изследването от Института по теория и изчисления ITC (Institute for Theory and Computation) от Харвард-Смитсониън Център за астрофизика.

„Стотици звезди се образуват или съществуват вече на повърхността на този гигантски балон“.

Образуването на гигантска кухина в резултат на експлозия на свръхнова. Кредит: Harvard-Smithsonian CfA

Откритието показва, че молекулярните облаци Персей и Телец не са независими структури в космоса. Но вероятно са се образували едновременно от една и съща ударна вълна на свръхнова. "Това показва, че когато една звезда умре, нейната свръхнова генерира верига от събития, които в крайна сметка могат да доведат до раждането на нови звезди", обяснява Биали.

„Ние наблюдаваме и изучаваме тези молекулярни облаци от десетилетия, но никога не сме знаели тяхната истинска форма или колко далеч са те. Сега разбрахме тези параметри с висока точност, което в крайна сметка ни позволи да идентифицираме гигантска кухина между тях“, заключават участниците в проучването.

Може да се запознаете с интерактивния 3D модел на черупката Per-Tau на уебсайта на Харвард-Смитсониън Център за астрофизика.

The Per-Tau Shell: A Giant Star-forming Spherical Shell Revealed by 3D Dust Observations
Shmuel Bialy, Catherine Zucker, Alyssa Goodman, Michael M. Foley, João Alves, Vadim A. Semenov, Robert Benjamin, Reimar Leike, and Torsten Enßlin,

Published 2021 September 22 • © 2021. The American Astronomical Society. All rights reserved.
The Astrophysical Journal Letters, Volume 919, Number 1, https://iopscience.iop.org/article/10.3847/2041-8213/ac1f95