Високите температури съдействат за биоразнообразието

Наука ОFFNews Последна промяна на 28 декември 2016 в 12:35 4975 0

Разнообразието на растения и животни намалява с понижаване на температурите. Тази снимка е направена на Килиманджаро на надморска височина от около 3800 м.

Защо разнообразието на животните и растенията е толкова неравномерно разпределено на нашата планета?

Международен изследователски екип от учени предоставя нови данни по този основен въпрос на екологията. Той открива, че биологичното разнообразие се стимулира от температурата.

Проучването, направено на екип на Университета на Вюрцбург, е публикувано в Nature Communications.

Разнообразието на растения и животни в арктическите региони на Земята е доста слабо. За разлика от тези райони, тропическите географски ширини се отличават изобилие от разнообразни видове като се откриват непрекъснато още нови видове, пише Science Daily.

Каква е причината на това неравномерно разпределение? Защо са тропиците са дом на повече видове, отколкото по-високите географски ширини?

"Този въпрос отдавна интригува еколозите", - споделя професор Инголф Щефан-Диветър (Ingolf Steffan-Dewenter) от биологичния център на Университета на Вюрцбург. "Преди около десет години учените обявиха, че това е един от 25-те най-важни въпроси на науката, които още нямат отговори".

Няколко хипотези

Една от хипотезите, например е, че основната производителност на местообитанията в крайна сметка е от решаващо значение за броя на видовете, които живеят там. Казано по-просто: "По-голяма торта може да изхрани повече видове, отколкото по-малка", обяснява екологът д-р Марсел Питърс (Marcell Peters), член на екипа. Друга хипотеза предполага, че скоростта на еволюцията и видообразуването зависи от температурата. Според тази хипотеза, повече видове виреят в по-топъл климат, отколкото в студен.

Досега тези хипотези са разглеждани обикновено, фокусирайки се върху избрани групи видове. Например, наблюдават се само птици, пчели, мравки или папрати и се анализира тяхното разнообразие в различни региони на света, например в Северна Америка, Европа или по протежение вертикални склонове на Алпите.

Питърс посочва, че е нужен дълъг път до създаването на "общо правило".

Уникално проучване, проведено в планината Килиманджаро

Новото проучване на немските учени е уникално и синтезира четири години работа - "на планината Килиманджаро, представяща един от най-големите климатични градиенти на Земята, наблюдавахме успоредно много животински и растителни групи", обяснява изследователят.

Като цяло екипът разглежда осем групи растения и 17 групи животни, от пчели до прилепи. 38 учени от Германия, Танзания и други страни участват в това мащабно проучване, разказва Питърс.

Районът на изследване се простирала от саваните в подножието на планината до местообитания на височина от 4550 метра, в които едва виреят някои растения. Данните за всички групи са събрани за едни и същи области и в един и същи период от време, съответно. "Този подход ни позволява да анализираме не само биоразнообразието на всяка отделна група, но също така и на цели съобщества".

Многообразието се увеличава с температурата

Проучването показа, че биологичното разнообразие в съобществата се определя главно от температурата. Колкото по-висока, толкова е по-голямо разнообразието. "Колкото повече групи животни и растения се изследваха паралелно, толкова по-голямо значението имаше температура за изясняване на биологичното разнообразие, като има предвид, че съответно намаляваше  влиянието на всички други променливи".

Учените смятат, че това е силно доказателство в подкрепа на предположението, че температурата наистина е решаваща за разпределението на моделите на общото биологично разнообразие, в сравнение с производителността или размера на местообитанията.