Водата, открита на астероид може да донесе нови идеи за формирането на Земята

Ивайла Сопотенска Последна промяна на 02 май 2019 в 11:35 5762 0

Кредит: JAXA

За пръв път учени измериха водното съдържание на проби, взети от далечен астероид.

Това стана възможно, благодарение на успешната мисия на японската космическа сонда Хаябуса, която събра 1 500 частици от астероида, наречен Итокава и ги донесе на Земята.

Итокава е астероид тип S. За тях се смята, че се формират сравнително близо до Слънцето и затова съдържат много малко вода. По тази причина се предполага, че макар Земята може да е формирана от астероиди тип S,  водата се е появила по-късно от по-влажни типове астероиди и ледени комети.

Мейтрей Боуз (Maitrayee Bose) и Дзълиан Дзин (Ziliang Jin) от Щатския Университет на Аризона анализират водното съдържание в две от минералните зърна, донесени от Хаябуса. Те очакват да открият малко вода, но се оказва, че грешат.

"Итокава е страшно сух, в сравнение с всичко, което познаваме," обяснява Боуз. "Но се оказа много по-влажен, отколкото очаквахме".

Някога астероидът е бил част от по-голямо образувание, с диаметър вероятно между 20 и 50 км. Според учените, тази структура може да е съдържала вода, колкото половината от всичката налична вода на нашата планета, се съобщава в проучването им, публикувано в списанието Science Advances.

Изследователите измерват и отношението между количествата водород и деутерий, изотоп на водорода в зърната. Това отношение е показател за произхода на водата и учените откриват, че тя е същата като водата на Земята, както и на Луната и на Марс.

Това означава, че вероятно водата на тези обекти е дошла от едно и също място, смята Боуз, първични камъни, които са се скупчили заедно и са образували астероиди като Итокава, които са се сблъсквали едни в други, формирайки цели светове. При този сценарий, не е необходимо водата да се появи по-късно.

"Това прави тези астероиди важна цел за изследвания. Мисии, донасящи проби са задължителни, ако искаме наистина да изучим в дълбочина планетарните обекти," обяснява Боуз. "Мисията на Хаябуса на Итокава увеличи познанието ни за летливите съединения на обектите, помогнали да се формира Земята. Няма да е изненадващо, ако подобен механизъм на получаване на вода се случва и на други земеподобни екзопланети около други звезди."

Има още две мисии на други типове астероиди, за които се очаква да донесат проби - Хаябуса 2 на Рюгу (Ryugu) и OSIRIS-REx на Бену (Bennu). Да разберем как тяхната вода прилича или се различава от земната може да помогне да се "подреди пъзела".

"Да получим всички тези различни материали наистина ще ни помогне да разберем по-добре историята си и историята на нашата планета," добавя Боуз.

Източници: New Scientist, Futurism