Всички съвременни змии са еволюирали от няколко вида оцелели от астероида, убил динозаврите

Ваня Милева Последна промяна на 15 септември 2021 в 05:38 39965 0

Кредит: Joschua Knüppe

Всички съвременни змии са еволюирали от няколко техни предци, оцелели при сблъсъка на гигантски астероид, унищожил динозаврите и повечето други живи същества в края на периода Креда.

Това установи ново проучване на Центъра за изследване на еволюцията "Милнер" към Университета в Бат.

Авторите казват, че това опустошително събитие на изчезване е форма на „съзидателно унищожение“, което позволява на змиите да се диверсифицират в нови ниши, запълнени преди това от техните конкуренти.

Изследването, публикувано в Nature Communications, показва, че змиите, които днес включват почти 4000 съвременни вида, са започнали да се обособяват по времето, когато космически сблъсък унищожи динозаврите и повечето други видове на планетата.

Изследването, ръководено от учени от Университета в Бат, Бристол, Кеймбридж и Германия, използва вкаменелости и анализира генетичните различия между съвременните змии, за да реконструира еволюцията на змиите. Анализите определят времето, през което се развиват съвременните змии.

Техните резултати показват, че всички съвременни змии водят началото си от само няколко вида, оцелели при удара на астероида преди 66 милиона години, същото изчезване, което е унищожило динозаврите.

Авторите твърдят, че способността на змиите да се подслоняват под земята и да прекарват дълго време без храна им е помогнала да преживеят разрушителните последици от сблъсъка. В резултат на това изчезването на техните конкуренти - включително други змии и самите динозаври - позволява на змиите да се преместят в нови ниши, нови местообитания и нови континенти.

След това змиите започват да се диверсифицират, произвеждайки родове като усойници, кобри, жартиерни змии, питони и боа, експлоатирайки нови местообитания и нова плячка. Съвременното разнообразие на змиите - включително дървесни змии, морски змии, отровни усойници и кобри и огромни змии като боа и питон - се появяват едва след изчезването на динозаврите.

Вкаменелостите също показват промяна във формата на змийски прешлени в резултат на изчезването на някои линии от периода креда и появата на нови групи, включително гигантски морски змии с дължина до 10 метра.

„Забележително е, защото те не само преживяват масовото измиране, което унищожава толкова много други животни, но в рамките на няколко милиона години те правят нововъведения, използвайки местообитанията си по нов начин“, коментира водещият автор д-р Катрин Клайн (Catherine Klein) от Фридрих-Александър-Университет Ерланген-Нюрнберг (FAU) в Германия.

Изследването също така предполага, че по това време змиите са започнали да се разпространяват по целия свят. Въпреки че предшественикът на съвременните змии вероятно е живял някъде в южното полукълбо, изглежда, че змиите първо са се разпространили в Азия след масовото измиране.

Калибрирана във времето филогения на смоковете, базирана на 42 калибриращи изкопаеми набора, разработени в новото изследване. Кредит: 10.1038/s41467-021-25136-y

„Нашето изследване показва, че масовото измиране е действало като форма на „съзидателно унищожение“ - като е заличило старите видове, е позволило на оцелелите да експлоатират пропуските в екосистемата, да експериментираъ с нов начин на живот и местообитания“, обяснява д-р Ник Лонгрич (Nick Longrich) от Центъра за еволюция "Милнър" към Университета в Бат.

„Това изглежда е обща характеристика на еволюцията - това са периодите непосредствено след големи изчезвания, когато виждаме еволюцията в най-експерименталната ѝ и новаторска форма.

„Унищожаването на биологичното разнообразие дава възможност за появата на нововъведения и колонизирането на нови територии. В крайна сметка животът става още по-разнообразен от преди".

Проучването също така намери доказателства за второ голямо събитие за диверсификация, станало по времето, когато земята преминава от топлата „парникова земя“ в студен „ледников“ климат, което води до образуването на полярни ледени шапки и началото на ледниковите периоди.

Моделите, наблюдавани при змиите, намекват за ключова роля за катастрофите - тежки, бързи и глобални смущения в околната среда - в движението на еволюционните промени.

Справка: “Evolution and dispersal of snakes across the Cretaceous-Paleogene mass extinction” by Catherine G. Klein, Davide Pisani, Daniel J. Field, Rebecca Lakin, Matthew A. Wills and Nicholas R. Longrich, 14 September 2021, Nature Communications.

DOI: 10.1038/s41467-021-25136-y