16 септември 2019
  •  Говорят медиците

За първи път успешно елиминираха ХИВ при животни (видео)

Учените изпозвали системата CRISPR/Cas9, която открива заразените клетки и ги "нарязва"

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 11 юли 2016 в 10:0042280
Снимка: wikipedia

За първи път в историята на науката учени успешно елиминираха ХИВ от геномите на мишки, заразени с вируса. Значимото дело е на екип учени от NeuroAIDS Center at Temple University с ръководител Камел Халили (Kamel Khalili), съобщава Time.

Гризачите не се заразяват с вируса на СПИН по същия начин като хората. Халили и неговият екип включили специфични ХИВ гени в почти всяка клетка на опитните животни от техните мозък, сърце, черен дроб, бъбреци, бели дробове и далак към кръвните им клетки.

След това създали чифт молекулярни "ножици" с помощта на системата CRISPR/Cas9, която "нарязва" ХИВ последвателностите при тези животни. Неговата сила се крие в това, че е достатъчно точен, за да намери и елиминира само заразените гени, оставяйки собствената ДНК на животните напокътната.

В прочуването учените изучават способността на CRISPR за „изрязването“ на вируса в повече от 50% от клетките. Изненадващо, това се случва само чрез две прости инжекции, във вена в опашките на животните.

Необходими са още изследвания, за да се определи каква доза и колко често CRISPR трябва да се прилага при заразените, а и дали тази техника води до някакви странични ефекти. Засега няма опасения, че методът би могъл да увреди човешкото ДНК.

Процедурата е много проста и същевременно ефективна. Екипът се надява технологията скоро да бъде тествана върху хора и се утвърди като универсално средство за лечение на смъртоносния СПИН. Това би спестило години тежко лечение и много разходи.

Тя би била особено полезна в Африка, където огнищата на вируса на СПИН са най-сериозни и отнемат живота на стотици хора всяка година.

Благодарение на антиретровирусното лечение, СПИН вече не е смъртна присъда. Но антиретровирусната терапия, продължаваща много години, е скъпа, увеличава лекарствената резистентност и може да доведе до нежелани реакции. И тъй като вирусът остава в тялото, болестта може да продължи да прогресира при пациентите, които са спрели приема на лекарствата.

13 септември 2019 в 00:003331