01 март 2021

Заснета е новородена звезда, изхвърляща две струи газ

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 14 ноември 2015 в 08:55 47761
Снимка: ЕСО / A. Plunkett

Уникална снимка на две мощни пулсиращи струи, излъчвани от новородена протозвезда, е получена от астрономи с помощта на телескопа ALMA (Atacama Large Millimeter/submillimeter Array).

Звездата - бебе CARMA-7 се намира на около 1400 светлинни години от Земята в звездния куп Serpens South. Тази плътен клъстер в съзвездието Змия (Serpens) се състои от най-малко още 30 протозвезди, които са родени в непосредствена близост една до друга и са като една естествена лаборатория за изучаване на взаимодействието на звездите една с друга и с тяхната среда.

Ранната възраст на звездите е все още рядко наблюдавана, а тази снимка е направена на предела на възможностите на ALMA, съобщава Европейската южна обсерватория (European Southern Observatory).

Астрономите смятат, че тези възлести димящи струи, които с голяма скорост периодично се изхвърлят от полярните области на CARMA-7 в околното пространство, са свързани с отлагането на материал върху повърхността на протозвездата от въртящия се около нея акреационен диск. Изхвърлените от новородените звезди струи след това се сблъскват с междузвездното вещество, забавят се и се разпиляват. Някой ден, изхвърленият от звездата материал ще се кондензира отново и ще породи ново поколение звезди.

А след милиони години звездата CARMA-7 ще заприлича на обикновена звезда, подобна на нашето Слънце.

Георги Илиев Митев 16.11 2015 в 06:38 1
Ирина,богинята една за всички времена.Звездите си ги нареди,други пък ги разреди.Тя уредите взе да ползва,за да подреди всичките звезди.Накрая планетите ги натовари,други пък ги разтовари,за да уреди всичките беди на планетата една,наречена Земя.