Земята замръзна преди 700 млн години, когато започна да се напуква (видео)

НаукаOFFNews Последна промяна на 10 май 2018 в 12:28 15336 0

Кредит YouTube

Климатът на нашата планета се промени екстремно преди 700 милиона години и това бе един от няколкото необичайни епизода на глобално захлаждане на Земята.

Този мразовит период обикновено се нарича "Земя снежна топка" (Snowball Earth), когато нашата планета е покрита от полюс на полюс в огромно количество лед и сняг.

Сега учените смятат, че знаят какво го е причинило - напукването в началото на тектониката на плочите.

Още от самото си формиране земната кора претърпява тектонични движения, но между 800 и 600 милиона години, суперконтинентът Родиниа започва да се напуква. Периодът приблизително съвпада със състоянието "снежна топка" (Snowball Earth), но за учените в Университета на Тексас в Далас и Остин, това не е съвпадение. Както се съобщава в списанието Terra Nova, екипът разгледа 22-те вероятни причини за глобалното захлаждане и установява, че всички те могат да са последици от тектониката на плочите.

"Ние направихме преглед на литературата и разгледахме всички механизми, които се предлагат за периода, когато Земята е била "снежна топка". Началото на тектониката на плочата може да е причината", разказва водещият автор Робърт Стърн (Robert Stern), професор по геоложки науки в Университета на Тексас в Далас.

"Земята е единственото засега тяло в нашата Слънчева система, за което е известно, че има тектонични плочи, където литосферата е разпокъсана като парченца от пъзел, които се движат самостоятелно. Много по-често е планетите да имат външна твърда обвивка, която не е разпокъсана, а е като "плътен тектоничен похлупак"".

Няма начин науката да знае точно кога земната кора се е разпаднала на плочи, но консенсусът е, че това се е случило между 3 и 3,5 милиарда години. Това ново проучване предлага по-скорошен преход към тектонични плочи между 800 и 600 милиона години в средата на геоложката ера Неопротерозой.

Учените от Тексаския университет твърдят, че начупването на земната кора трябва да е било катастрофално събитие и да е имало глобални последици, една от които е "Снежната топка Земя".

Оформянето на тектоничните плочи променя океаните, нарушава атмосферата и води до образуването на планини и плитки морета. Това води и до образуването на вулканични вериги, както и до промени в мантията на Земята.

"Фактът, че се наблюдават силни климатични и океанографски ефекти по време на Неопротерозоя е мощен подкрепящ аргумент, че това е наистина време на преход от единнен похлупак към тектонични плочи", добавя Стърн. "Това е аргумент, който, доколкото ни е известно, все още не е разглеждан".

"В днешно време климатът е в новините, защото го променяме чрез отделянето на повече въглероден диоксид в атмосферата. Но си представете време, когато Земята е нямала тектонични плочи и след това е развила тектоника - това е била важна промяна в операционната система на Земята и това би имало огромен ефект и върху климата".

Карта на тектонските плочи. USGS

В момента на Земята има седем основни плочи и няколко по-малки. Те се движат със скорост, подобна на тази, с която растат ноктите ни и са отговорни за оформянето на външния вид на нашата планета.

Другите теории за това, какво е довело до огромното захлаждане включват неща като вулканично изригване, промени в оста на въртене на Земята и скали, заключили въглеродния диоксид.

Учените отбелязват, че тяхната теория дава най-адекватната причина от всички тези сценарии.