Звезди от антиматерия все още може да има в Млечния път

Ваня Милева Последна промяна на 27 април 2021 в 10:27 4298 0

Четиринадесет небесни източника на гама лъчи (цветни точки в тази небесна карта на Млечния път - жълтото показва ярките източници, а синьото показва неясни източници) може да идват от звезди, направени от антиматерия. Кредит: SIMON DUPOURQUÉ/IRAP

Четиринадесет светлинни точки на картата на гама лъчите в небето би могло да са антизвезди, звезди от антиматерия, показва ново проучване.

Тези кандидати за антизвезди изглежда излъчват гама лъчи, които се получават, когато антиматерията - аналог на материята с противоположен заряд - срещне нормална материя и се унищожи (анихилира). Това може да се случи на повърхностите на антизвездите, докато тяхната гравитация привлича нормална материя от междузвездното пространство, докладват физици онлайн на 20 април в списание Physical Review D.

„Ако по някакъв начин някой може да докаже съществуването на антизвезди ... това би било сериозен удар за стандартния космологичен модел“, коментира съавторът Пиер Салати (Pierre Salati), теоретичен астрофизик от Лабораторията по теоретична физика в Анеси льо Вьо във Франция.  Това „наистина би означавало значителна промяна в нашето разбиране за случилото се в ранната Вселена“.

Макар че Вселената теоретично е родена с равни количества материя и антиматерия, съвременната Вселена почти не съдържа антиматерия. Обикновено физиците смятат, че докато е еволюирала Вселената, някакъв процес е довел до значителен превес на материалните частици над техните антиматерийни аналози. Но наскоро инструмент на Международната космическа станция постави под съмнение това предположение, като откри намеци за няколко антихелиеви ядра. Ако тези наблюдения се потвърдят, такава блуждаеща антиматерия би могла да се излее от антизвезди.

Заинтригуван от възможността някаква антиматерия да е оцеляла под формата на звезди, екип от изследователи изследва 10-годишни наблюдения от космическия телескоп за гама лъчи "Ферми". Сред близо 5800 източника на гама лъчи в каталога, 14 светлинни точки отдават гама лъчи с енергии, очаквани при анихилация на материята и антиматерията и не приличат на никой друг известен тип източник на гама-лъчи като пулсар или черна дупка .

Въз основа на броя на наблюдаваните кандидати и чувствителността на телескопа "Ферми", екипът изчислява колко антизвезди могат да съществуват в околността на слънчевата система. Ако в равнината на Млечния път съществуват антизвезди, където те могат да натрупат много газ и прах, направени от обикновена материя, те биха могли да излъчват много гама лъчи и да бъдат лесно забележими. В резултат на това няколкото открити кандидати ще означава, че на всеки 400 000 нормални звезди съществува само една антизвезда.

Ако, от друга страна, ако антизвездите са склонни да съществуват извън равнината на галактиката, те биха имали много по-малко възможности да натрупват нормална материя и ще бъдат много по-трудни за намиране. В този сценарий може да има до една антизвезда, скрита на всеки 10 нормални звезди.

Но доказването, че някакъв небесен обект е антизвезда, е изключително трудно, тъй като освен гама лъчите, които биха могли да възникнат от взаимното унищожаване на материята и антиматерията, светлината, излъчвана от антизвездите, се очаква да изглежда точно като светлината от нормалните звезди.

„Би било практически невъзможно да се каже, че [кандидатите] всъщност са антизвезди“, отбелязва съавторът на изследването Симон Дюпуре (Simon Dupourqué), астрофизик в Института за изследвания в астрофизиката и планетологията в Тулуза, Франция. „Би било много по-лесно да се опровергае.“

Астрономите могат да наблюдават как гама лъчите или радиосигналите от кандидатите се променят с течение на времето, за да проверят отново дали тези обекти всъщност не са пулсари. Изследователите могат също да търсят оптични или инфрачервени сигнали, които биха могли да посочат, че кандидатите всъщност са черни дупки.

Предположението има нужда от още подкрепа, но е много интересно.

Съществуването на антизвезди би означавало, че значителни количества антиматерия по някакъв начин са успели да оцелеят в изолирани джобове на пространството. Но ако антизвездите съществуват, те едва ли ще бъдат в достатъчно изобилие, за да представят цялата липсваща антиматерия на Вселената. А все още липсва обяснение защо материята като цяло доминира над антиматерията.

Справка: S. Dupourqué, L. Tibaldo and P. von Ballmoos. Constraints on the antistar fraction in the solar system neighborhood from the 10-year Fermi Large Area Telescope gamma-ray source catalog. Physical Review D. Published online April 20, 2021. doi: 10.1103/PhysRevD.103.083016.

Източник: Stars made of antimatter could lurk in the Milky Way, Science news