Как Facebook и неговите "вампирски приложения" могат да ви следят, след като премахнете профила си. Ето как да ги спрете

НаукаOFFNews Последна промяна на 22 март 2018 в 10:29 37755 0

Кредит Pixabay

Последният скандал за действията на Facebook накара много потребители пред въпроса дали да изтрият профила си, за да защитят личните си данни.

Но това може да не е достатъчно, за да се предпазите и за да спрат да ви проследяват в мрежата Facebook, неговите рекламодатели и така наречените "вампирски приложения", пише MailOnline.

Facebook използва парчета код - които включват тагове, пиксели и "бисквитки" - за събиране на информация и изграждане на същия дигитален профил, дори и да нямате профил в социалната мрежа.

Той също така позволява на хиляди "вампирски приложения" на трети страни да се включат в социална мрежа и да изваждат данни от техните потребители.

В отговор мнозина решават да премахват ръчно разрешения, предоставени по-рано на отделни приложения - един отнемащ твърде много време процес.

Остава обаче неясно дали това ще им позволи да изтрият вече споделените данни.

Това означава, че приложенията на трети страни все още могат да разполагат с достатъчно данни, за да ви изградят дигитален профил, дори ако сте спрели да ги използвате.

Марк Зукърбърг призна, че Facebook е направила "грешки", довели до нарушаване на поверителността на данните на потребителите и злоупотребата с тях, предоставяйки ги на Cambridge Analytic.

Мрежа на аудиторията във Facebook

Facebook използва рекламна стратегия, наречена "Мрежа на аудиторията в Facebook" (Facebook’s Audience Network), за популяризиране на реклами, насочени към вашите вкусове.

Това означава, че компанииите могат да насочват маркетингови съобщения към вас на базата на вашите интереси, дори когато не сте в сайта, чрез приложения на други компании и мобилни уеб сайтове.

Те могат да събират информация, варираща от вашия IP адрес до сайтовете, които сте посетили, продължителността на времето, прекарано там и последователността на посещенията, а също и неща като вашето местоположение, възрастова група, пол и интереси.

Не само Facebook използва насочени реклами, а също и Google, и Apple, заявяват, че правят това, за да гарантират, че изпратените ви търговски съобщения са подходящи за вас.

Вампирски приложения

Като свържете потребителския си профил във Facebook с приложенията на трети страни, намиращи се в социалната мрежа, много от които са от едни и същи фирми, които плащат за целенасочена реклама, обикновено им давате и разрешение за достъп до данните си.

Това включва вашето име, снимка на профила, снимка на корицата, пол, мрежи, потребителско име и потребителски идентификатор. Това може да включва подробности като вашия IP адрес и друга идентифицираща информация, която може да се използва за проследяване на вашата онлайн активност.

Оттогава Facebook промениха правилата, които позволяваха на приложенията на трети страни да имат достъп и до данните на приятелите ви.

Някои от по-известните приложения, които могат да бъдат свързани с потребителския ви профил, включват тези на популярни сайтове като Amazon, Buzzfeed, Expedia, Etsy и Tinder.

Можете да проверите кои приложения споделят данните ви от Facebook, като кликнете тук.

Вероятно ще се разкрие огромен списък с всички приложения, които имат достъп до вашите лични данни. За да редактирате или премахнете тези приложения от списъка си с разрешени платформи, просто задръжте курсора на мишката върху някоя от опциите. Кликването върху иконата на молив ще покаже опциите за редактиране, а кликването върху "X" ще изведе опцията за премахването му.

За всяко приложение, което има достъп до данните, потребителите могат да влязат и да персонализират какви разрешения се предоставят на всяко приложение. Например, много приложения използват информация за списъка ви с приятели, информация за потребителския профил и понякога дори история на работа и образование. Повечето вече ще знаят имейла ви и ще имат достъп до всякаква информация в потребителския ви профил.

Ако това ви кара да се чувствате неудобно, единственият начин да ограничите тези данни, достъпни за конкретна компания, е да кликнете върху "X" и да премахнете приложението.

За да промените разрешенията за данни за всички приложения е отнема много време, но това е единственият начин да получите контрол върху безплатното разпространение на лични данни.

Как можете да спрете проследяването от Facebook онлайн

Част от това, което прави Facebook и Google толкова ценни, е, че наблюдават огромни съкровища от потребителски данни, които могат да бъдат от огромна полза за търговските компании.

За рекламодателите това означава, че има по-голяма вероятност да получат по-висока честота на кликване върху рекламите си, като повишат ефективността на кампаниите си.

За потребителите това означава достъп до личната им информация от различни неизвестни източници.

За щастие има редица стъпки, които могат да бъдат предприети, за да се попречи на рекламните партньори на Facebook да ви следват, докато сърфирате в интернет от вашия телефон или настолен компютър.

Това може да се постигне чрез настройките на софтуера на вашето устройство или чрез свързване с редица неправителствени организации, които налагат отговорни практики за защита на личните данни.

Когато става дума за вампирски приложения, премахването на разрешенията е най-ефективният начин да се гарантира, че те вече не могат да събират информация, въпреки че това отнема много време.

Ако сте напуснали Facebook, все още има опции за намирането на какви данни все още притежават трети страни и да поискате да бъдат изтрити.

Това може да отнеме време, тъй като ще трябва да се свържете поотделно с тези трети страни.  

Участието във Facebook викторини от приложенията на трети страни или използването на генератори на изображения (като например популярната тема "Какво би изглеждало вашето бебе” или „Как бихте изглеждали като противоположния пол") също често дава достъп на външни компании до вашите данни.

Макар че те обикновено се предхождат от изскачащо искане за разрешение за достъп до определени части от вашия профил, много потребители кликат, без да разбират добре на какво са се съгласили.

Някои потребители сега са ужасени, осъзнавайки, че са дали разрешение на стотици приложения на трети страни.

Променете настройките си за проследяване във Facebook

Facebook даде възможност на потребителите на своята социална мрежа да се откажат от това проследяване.

Първо, влезте във Facebook, отворете „Настройки” (Settings) и кликнете върху "Реклами" (Ads) в менюто отляво на екрана. 

В "Настройки за рекламите" (Ad Settings) кликнете върху бутона "Реклами на приложения и уебсайтове извън от компанията Facebook" (Ads on apps and websites off of the Facebook Companies).

След това превъртете надолу до долу и изберете "Не".

Facebook съобщава, че ако изберете тази опция, това означава, че пак ще виждате реклами, но "те няма да са толкова подходящи за вас".

Освен това, пак може да виждате реклами, свързани с вашата възраст, пол или местонахождение.

Изтриване на вашия Facebook профил

Някои потребители решават, че искат окончателно и напълно да затворят профила си във Facebook.

За да направите това, влезте с бутона "Помощ" в горния десен ъгъл на страницата във Facebook. Има лента за търсене, която казва: "Как можем да помогнем?". Въведете "изтрий акаунт".

Това ще ви свърже със страницата за изтриване на профила във Facebook, където ще трябва да изберете "Изтриване на моя профил" и да въведете данните си за вход.

Използвайте закона за защита на данните, за да проверите данните си

Потребителите на Facebook в Европа, които искат да проверят какви данни имат компанията и приложенията на трети страни, имат законните средства за това.

Съгласно съществуващите закони за защита на данните - Закон за защита на личните данни в сила от 01.01.2002 г., имате право да знаете какви данни имат компаниите или организациите за вас.

По-големите организации имат известие за поверителност, в което се посочва какво възнамеряват да направят с вашата информация и дали възнамеряват да я споделят. Ако това не е ясно, имате право да поискате изясняване.

В случай на по-малки фирми или физически лица, може да се наложи да се свържете директно с тях.

Част от разширените права на субектите на данни, очертани от Закона за защита на личните данни, е правото на субектите на данни да получат от администратора на данни потвърждение дали личните данни, отнасящи се до тях, се обработват или не, къде и за каква цел.

Освен това администраторът трябва да предостави безплатно копие от личните ви данни в електронен формат. Тази промяна е драматично преминаване към прозрачност на данните и оправомощаване на субектите на данни.

Съгласно закона имате право да изискате да се изтрият личните ви данни от администратора на данни, да се прекрати по-нататъшното разпространение на данните ви и евентуално трети страни да спрат обработката на данните ви.

Най-важното
Всички новини
За писането на коментар е необходима регистрация.
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!

Няма коментари към тази новина !