06 август 2020
Категории
  •  Космос
  •  Физика
  •  Науки за земята
  •  Биология
  •  Медицина
  •  Математика
  •  Научни дискусии
  •  Разни
FACEBOOK

Мобилните услуги „изяждат“ икономиката

Все повече икономически сектори се оказват под силното влияние на технологичния бранш, стана ясно на тазгодишното издание на Световния мобилен конгрес в Барселона

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 01 април 2016 в 08:39 37921

Днес автомобилните компании са пресирани от Google с нейните „умни“ коли да променят своя бизнес модел, банките срещат силна конкуренция от иновативни мобилни приложения за разплащане, а строителните фирми наблюдават как в сегмента им се наместват „умните“ домове. Почти няма бранш, който да не е повлиян от развитието на технологиите, а в бъдеще тази тенденция ще се усилва. Това беше и един най-важните изводи от тазгодишното издание на Световния мобилен конгрес – най-голямото изложение за телеком технологии в света.

Събитието, което се проведе в края на февруари в Барселона, събра над 100 000 представители на технологичната индустрия, както и няколко хиляди журналисти, сред които и представител на Nauka.Offnews.bg. Традиционно водещите телеком оператори, производители на оборудване и на крайни устройства бяха тук. Корпорациите за онлайн услуги също имаха силно присъствие, включително и в лицето на основателя на Facebook Марк Цукербърг.

Новото тази година беше участието на безпрецедентен брой автомобилни компании, корпорации за разплащателни услуги, архитектурни студия, както и различни играчи в сегменти като образованието, здравеопазването, електронното управление и много други сегменти. На практика почти нямаше голям бранш, който да не е представен. Компании от десетки други икономически сектори си дадоха среща на мобилното шоу, а много от тях вече гледат на събитието като на по-важен форум от собствените им браншови изложения.

Истината е, че днес мобилните технологии са почти навсякъде и представителите на все повече индустрии наблюдават с тревога как техните браншове се променят под влиянието на телеком услугите. В началото бяха развлеченията, масмедиите и рекламата, но много скоро ги последваха автомобилостроенето, промишленото производство, битовата електроника, книгоиздаването, здравеопазването и какво ли още не.

„Интелигентни“ маратонки, които записват със своите сензори движенията на собствениците си и им дават съвети посредством мобилно приложение как да подобрят своето бягане или играта си на голф. Кафеварки, които засичат кога стопанинът се е събудил и автоматично му пускат кафе. Четки за зъби, които показват на екрана на смартфона колко качествено си мием зъбите. Това са само част от примерите за вездесъщото присъствие на мобилните технологии в предметите около нас, което ще се засилва през следващите месеци.

В основата на много от тях е Internet of Things („Интернет на нещата“) - бързо развиваща се концепция, според която всички предмети около нас в бъдеще ще са свързани с мрежата, посредством 3G, 4G, Bluetooth или Wi-Fi, ще разполагат със сензори, ще събират данни и ще бъдат управлявани от разстояние или напълно автоматизирани. Самото мото на мобилния конгрес Mobile is Everything (Мобилността е всичко) ясно показва, че телеком индустрията залага много на тази концепция. След като през последните години тя повсеместно отчита спад на приходите си от гласови услуги и кратки съобщения, под влиянието на IP телефонията и чат приложенията, Internet of Things се явява перспективен нов приходоизточник.

Успоредно със свързването на околните предмети се наблюдава и разширяване възможностите за използване на самите смартфони. Те вече са както средство за говорене и достъп до интернет, така и за разплащане, контрол на достъпа, гледане на телевизия, дори управление на кафеварката или микровълновата фурна у дома.

Мобилните разплащания също бяха един от фокусите на събитието тази година. Показателно е, че на него присъстваха най-големите компании за платежни услуги в света, включителнo VISA, MasterCard и PayPal. Както вече писахме, последната изненадващо промени своята политика и възвърна доверието си към технологията NFC (Near Field Communications). Този стандарт за пренос на данни на близко разстояние беше позабравен през последните години, въпреки големите надежди, които индустрията му възлагаше в началото в сферата на мобилните разплащания. Самите PayPal се бяха отказали от него, но новото ръководство на платежната услуга използва мобилния форум, за да обяви, че стартира редица партньорства за налагане на NFC. Което отново връща надеждите на индустрията, че много скоро всички ще плащаме своите сметки в заведения и магазини чрез просто доближаване на нашите телефони до NFC етикети на изхода.

Най-голямо впечатление обаче тази година направи осезаемото присъствие на автомобилни производители. Наблюдавайки напредъка на Google в сферата на автономните коли и този на Tesla при електрическите спортни автомобили, както и при мобилното обновяване на техния софтуер, традиционните лидери в този сегмент най-после се усетиха и сами започнаха да инвестират в дигитализирането на превозните средства. А някои мениджъри от бранша дори изказаха открито опасения, че ако не го направят, рискуват да се превърнат в доставчици на обикновен хардуер за „умните“ автомобилни услуги на ИТ бранша. Mercedes, Ford и още много компании от бранша показаха най-новите си цифрови технологии на мобилния конгрес, а лично световният шампион във Формула 1 Луис Хамилтън излезе на сцената, за да представи своята визия за свързаните автомобили. Поканен от производителя на чипове Qualcomm, състезателят посочи, че много комуникационни технологии, които днес се използват в състезателните болиди, може скоро да се появят и в масовите модели по улиците ни.

От леките коли, през четките за зъби, до нашите домове и портфейли – всичко около нас се дигитализира с бързи темпове и вероятно най-важният въпрос много скоро ще бъде: в каква степен искаме животът ни да бъде автоматизиран и улеснен от технологиите и в каква степен предпочитаме сами да взимаме решенията в ежедневието си, без да страдаме от комплекси, че кафеварката в къщи е по-умна от нас.


Препоръчани материали

Рейтинг :
01.04 2016 в 12:29 1
+ 2
- 0
Развитие на технологиите, но не и на идеите. Не прочетох нито едно нещо, което да ме грабне...
 
Още от : Технологии
Коботи срещу COVID-19
07 юли 2020 в 12:53
Всички текстове и изображения публикувани в OffNews.bg са собственост на "Офф Медия" АД и са под закрила на "Закона за авторското право и сродните им права". Използването и публикуването на част или цялото съдържание на сайта без разрешение на "Офф Медия" АД е забранено.