22 септември 2019
Категории
  •  Космос
  •  Физика
  •  Науки за земята
  •  Биология
  •  Медицина
  •  Говорят медиците
  •  Математика
  •  Научни дискусии
  •  Разни
FACEBOOK

При 97% от дизеловите автомобили се лъже за нивото на емисиите вредни вещества

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 13 октомври 2015 в 16:0849350
Снимка: auto.howstuffworks.com

Скандалът с разминаването на действителното количество вредни вещества в отработилите газове на дизеловите двигатели с измереното в лаборатория продължава да расте като снежна топка, стремително спускаща се от върха на някоя европейскa планинa.

Частната компания Emissions Analytics твърди, че според реални тестове при повече от 97% от всички дизелови автомобили, продавани в Европа, емисиите на азотни оксиди значително превишават заявените норми.

Очевидно е, че концернът Volkswagen просто е нямал късмет, попадайки първи. Принципите на огромните компании не се различават много от принципите на обикновените, не много отговорни хора: ако трябва автомобилите да преминават тестове, правят се така, че да ги преминат успешно. Реалният режим по пътищата и грижата за околната среда малко притеснява бизнеса, ако е на печалба.

Под вниманието на компанията за анализ на емисиите попадна продукцията на производствени гиганти като Mercedes-Benz, Honda, Mazda и Mitsubishi. Но въпреки, че липсват твърди доказателства, че тези компании са мамили, има реални цифри. Emissions Analytics сравнила отработилите газове при реални експлоатационни условия с нормите на Евро 5 и Евро 6, на които трябва съответстват по паспорт. Всички автомобили официално преминават европейските лабораторни тестове NEDC. Цифрите са оповестени от The Guardian, чийто репортери са научили от годишния доклад на компанията.

Факти и цифри

Дизеловите автомобили на Mercedes-Benz средно показали на път 0,406 гр / км азотни оксиди (NOx), което 2,2 пъти превишава допустимото ниво на стандартите Euro 5 и 5 пъти - на Euro 6. Представител на фирмата поясни, че "реалните условия на пътя обикновено не са подобни на тези в лаборатория, така че цифрите могат да бъдат различни".

Дизеловите двигатели на Honda изпускат вече 0,484 гр / км NOx - това е повече от споменатите норми 2.6 и 6 пъти, съответно. От компанията твърдят, че "автомобилите се тестват по европейски технологии".

Mazda средно емитират 0.293 гр / км, но в зависимост от модела превишението на лабораторните данни може да бъде от 1,6 пъти до 3,6 пъти. Представител на компанията твърди, че "в съответствие със закона, Mazda работи неуморно за това, всеки бензинов и дизелов двигател да отговаря на всички стандарти".

Автомобилите на Mitsubishi произвеждат само 0.274 гр / км - от 1.5 до 3.4 превишение на същите показатели, получени в лаборатория. Както бе обяснено от техен представител, "NEDC тестовете никога не са били предназначени да отразяват ситуацията при реална експлоатация на автомобила на пътя".

Докладът споменава, че емисиите на азотни оксиди на автомобилите Citroen, VW и Audi при реални условия също превишават лабораторните норми.

Всъщност само пет модела показват съответствие на действителните емисии азотни окиси и лабораторните показатели от общо 50 дизелови автомобили, които са декларирали на хартия, че са съобразени с Euro 6 и от 150 автомобили, уж отговарящи на стандартите Euro 5.

Най-много емисии азотни окиси показват високопроходимите автомобили, при това някои модели достигат превишения на нормите 15 пъти, а един – даже 20 пъти.

Тайна ли е това

Наистина, тези резултати за много осведомени лица не са сензация. Някои членове на Европейския парламент в продължение на години се борят за това да се реформират лабораторните тестове на двигателите, приети от ЕС, така че да отразяват действителността. Кетрин Бирдър (Catherine Bearder) се оплаква, че това не е възможно заради силното автомобилно лоби. "Европейците вече достатъчно дълго чакат въздухът в родните им страни да бъде по-чист - не можем да ги караме да чакат още", - заяви тя.

Въпреки че представителите на Mercedes и Honda вече заявиха, че приветстват идеята за възможно затягане на нормите за емисиите на вредни вещества, председателят на Европейска асоциация на производителите на автомобили (ACEA) (а също и председател на съвета на директорите на Renault) Карлос Госн (Carlos Ghosn) обяви, че до 2019 г. няма да има напредък в намаляването на реалните емисии на азотен оксид в атмосферата. От ACEA смятат, че може просто да се вдигнат със 70% нормативните стойности, за да отговарят по-добре на реалните цифри.


Резултати от измерването на NOx в Европа (2005 г.)

Възход и падение на дизеловите автомобили

Преди няколко години дизеловите автомобили в Европа са рекламирани като икономични и щадящи околната среда. Твърдеше се, че те работят по-тихо, ефективността на дизелови двигатели е по-висока в сравнение с бензиновите и  отделят по-малко вредни вещества в атмосферата. Производителите слагаха специални уловители за вредни частици, които значително пречиствали емисиите им.

Европейските държави субсидираха покупката на дизелови автомобили, в резултат на което броят им по пътищата на Европа сега е около половината от всички автомобили.

Наистина, по-късно бе установено, че автомобилите стартират лошо, заради уловителите на частици и са премахнати, освен това дизеловите двигатели произвеждат няколко пъти повече азотни оксиди от бензиновите. Азотните оксиди влияят неблагоприятно върху хора с респираторни заболявания. Дизеловите двигатели са много по-сложни и скъпи в сравнение с бензиновите. Още през 2014 г. започна кампания в Европа срещу дизеловите автомобили - най-вече в полза на велосипедите.

В САЩ дизеловите двигатели по традиция не се търсят. В края на 70-те - началото на 80-те години General Motors пусна няколко дизелови модели, най-известният от които е Oldsmobile.

"Oldsmobile има много сериозни проблеми" - пише списание Popular Mechanic през 1981. "От ауспуха излиза черен дим, тази машина просто не работи", - казва Брус М. Белзовски, директор на група за перспективни изследвания в автомобилната индустрия към Научноизследователския институт по транспорт на Университета на Мичиган.

Тъкмо дизеловите автомобили започнаха да стават по-популярни в Съединените щати и по тяхната репутация е нанесен тежък удар, който минимум ще донесе огромни загуби на Volkswagen и максимум - ще постави началото на промени в екологичните норми и свързаните с тях закони в Европа.

Това състояние на нещата радва само Илон Мъск - пазарите ще се отворят все повече за неговите електрически автомобили.

Снимка: dazeinfo.com


Препоръчани материали

Няма коментари към тази новина !

 
Още от : Технологии
Всички текстове и изображения публикувани в OffNews.bg са собственост на "Офф Медия" АД и са под закрила на "Закона за авторското право и сродните им права". Използването и публикуването на част или цялото съдържание на сайта без разрешение на "Офф Медия" АД е забранено.