17 септември 2019
  •  Говорят медиците

Разработен е първия течен нанолазер

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 27 април 2015 в 10:2020980
Снимка: www.gizmag.com

Изследователи от Северозападния университет в Чигаго (Northwestern University) са разработили първия течен нанолазер, съобщава сайтът на университета.

Констатациите са публикувани тази седмица в списание  Nature Communications.

Апаратът се конфигурира в реално време, т.е. учените могат бързо и лесно да произвеждат различни цветове на лъча светлина.

Такава лазерна технология, според изобретателите, е много полезна за практически приложения, включително за медицинска диагностика.

За да се разбере тази концепция, си представете лазерна показалка, цветът на която може да се променя само чрез промяна на течността вътре в нея. Освен промяната на цвета в реално време, течният нанолазер има допълнителни предимства в сравнение с другите нанолазери - те са прости и евтини за производство и работят при стайна температура.

Наномащабните лазери за първи път са показани през 2009 г., но засега се срещат само в изследователски лаборатории, въпреки че има голям интерес.

Водещият изследовател Тери Одъм (Terri Odom) е заявил: "Нашето изследване ни позволява да мислим за нови лазерни конструкции и възможностите, които те предлагат".

Terri Odom

Одъм разказва, че течният нанолазер в това проучване не е лазерна показалка, а лазерно устройство на чип. Цветът на лазера може да се променя в реално време, когато за течният оцветител варира в микрофлуидни канали в лазерните пролуки.

Лазерната решетка се състои от отразяващи златни наночастици, където светлината се концентрира около всяка наночастици и след това се усилва.

Основните преимущества на течните нанолазери са, че те могат да работят надеждно при една дължина на вълната и може да работят много по-бързо в сравнение с конвенционалните лазери направени от метал.

Изследователският екип е открил начин да се интегрират течни материали за усилване с масив златни наночастици, за да се постигне наноплазмонна генерация, която може да бъде динамично настроена обратимо и в реално време. Молекулите на органичния оцветител са лесно разтворими в разтворители с различни показатели на пречупване.