Можем ли да надбягаме прегладнял тиранозавър рекс?

Никола Кереков Последна промяна на 09 февруари 2016 в 11:31 10471 0

Кредит Rod Beverley

Нови изследвания на основата на вкаменени отпечатъци от стъпки хвърлят светлина върху това, колко бързо всъщност се е придвижвал емблематичният хищен гигант.

Един въпрос винаги е измъчвал палеонтолозите: ако тиранозавър рекс беше жив днес, дали щеше да може да ни улови и изяде?

Проблемът идва от ограничената ни възможност точно да реконструираме скоростта на изчезналите животни, когато всичко с което разполагаме са техните кости. Да се опитваме да разберем къде се свързва всеки от мускулите и силите упражнявани от тях при движение, особено при динозаврите, никак не е лесна задача.

Т.нар. trackways, представляващи последователни отпечатъци от стъпки са ключово доказателство за определянето на скоростта, тъй като учените обикновено използват отпечатъците от стъпки, за да определят колко бързо се е движело животното, когато е оставило следите. За съжаление, такива последователни следи на T. rex са изключително редки. Но под ръководството на палеонтолога Скот Пиърсънс (Scott Pearsons), три такива последователни отпечатъци са били открити наскоро на повърхността на древно пресъхнало речно корито - известно като Lance Formation - в Гленрок, щата Уайоминг.

Спринтьор или ленивец?

Следите са оставени от млад T. rex или Nanotyrannus lancensis и могат да хвърлят повече светлина върху това дали той е бил свиреп атлет, както е описан в емблематичната сцена от Джурасик Парк, в която животното преследва кола или е бил по-скоро бавен, но упорит хищник.

Най-голямата следа е с дължина 46 см и ширина 36 см, което показва, че е оставена от доста едро животно. Освен това, следата ясно очертавала 3 насочени напред пръсти и един насочен назад, сходно на съвременните птици. Всички тези характеристики позволили на изследователите да определят, че следата принадлежала на голям терапод, а T. rex е единствения известен представител, който е живял през този период на това място.

Отпечатъци на стъпки от тиранозавърска разходка от преди 66 млн. години циментирани в скалата (Снимка: Scott Pearson)

На основа на позицията на следите, станало ясно, че животното се придвижвало на бърз ход. На основата на разстоянието между следите и изчисления за височината на бедрото - получени от музейни експонати на вида със сходни размери - може да се пресметне темпото, с което тиранозавъра се е движил, когато е оставил тези следи.

Учените изчислили, че скоростта на ходене на T. rex е била между 4,3 до 8 км/ч, което е много по-бавно от, да кажем, Юсейн Болт, който постига максимална скорост по време на спринт от 43,7 км/ч. За сравнение средната скорост на човек при ходене е около 5 км/ч. Изчислената скорост показва, че T. rex се е движил бавно, със скорост сходна на тази на други едри хищни динозаври. Въпреки това, дори при ходене, тиранозаврите се придвижвали на по-голямо разстояние от големите растителноядни, които живеели по това време и които вероятно е ловувал. Учените публикували своите открития в списанието Cretaceous Research.

Но дали това съвпада с предишни изчисления за скоростта на T. rex базирани на други свидетелства? Тони Мартин (Tony Martin), експерт по фосили и професор в Университета Емъри, който не е участвал в това изследване, твърди че новите резултати са в съгласие с предишни изчисления.

"Биомеханичните изследвания на костите от тиранозаври, заедно с изчисленията за тяхната мускулатура и компютърните модели ни показват, че тиранозаврите са били по-приспособени за ходене и вероятно не са можели да надбягат един джип, да кажем," твърди Мартин.

Отпечатъците от стъпки изглежда са довели до сходни резултати като тези, които учени са получили от модели използващи компютърни симулации.

"Въпреки че това може да звучи скучно, всъщност е доста възлнуващо, тъй като ни помага по-точно да си представим тиранозаврите като истински, живи животни в тяхната екосистема преди около 70 млн. години," обяснява Мартин.

Но тези стъпки не ни помагат съществено при определянето на ловното поведение на T. rex, тъй като може да представляват просто ежедневната активност като например разходка по плажа. Въпреки това, Мартин вярва, че тези следи от стъпки ще са много ценни за бъдещите открития и изследвания върху T. rex.

"Тези следи ще помогнат на палеонтолозите по-лесно да разпознават други следи от тиранозаври, които просто чакат да бъдат открити," коментира Мартин.

На основата на тези доказателства, изглежда всеки в добро физически състояние би надбягал T. rex с лекота.

"Дали бих предизвикал T. rex на състезание, само за да видя колко бързо може да се движи? Вероятно не," признава Мартин.

Източник: Discover Magazine