Дистанционни и мишки без нужда от батерии - соларни клетки ще събират светлината в помещението

Соларни клетки, които могат да се презареждат при слаба светлина на закрито, могат да се използват за захранване на устройства като дистанционни за телевизори и компютърни мишки

Ваня Милева Последна промяна на 16 януари 2024 в 00:00 6745 0

Кредит НаукаOFFNews

Наскоро бе представена нова технология за соларни клетки, предназначена за презареждане на устройства като дистанционни управления чрез събиране на околната светлина в помещението.

Технологията бе представена от калифорнийската компания Ambient Photonics на CES 2024, като стартъпът си партнира и с Google, за да включи технологията в нов потребителски продукт, който все още не е разкрил. Те планират да го пуснат в някакъв момент през 2024 г., обявяват представители на компанията на изложението.

Компанията работи и върху компютърна мишка на слънчева енергия. Нито едно от тези устройства, включително неизвестния продукт на Google, няма да изисква батерии за еднократна употреба или да има нужда от съзнателно презареждане според компанията.

Технологията в новите клетки е двустранна, което означава, че може да събира и генерира енергия от двете страни, което й позволява да генерира достатъчно енергия за захранване на домашната електроника. Предишните клетки, разработени от компанията, бяха само едностранни, като задната страна осигуряваше 50% допълнителна енергия в допълнение към 100% ефективност на предната страна.

Вдъхновени от фотосинтезата — процесът, чрез който растенията преобразуват слънчевата светлина в енергия — тези фотоволтаични клетки съдържат чувствителни към светлина молекули багрило, и използват фотони, малки частици от електромагнитно излъчване, за отстраняване на електрони, отрицателни субатомни частици.

Това създава разлика в заряда, която от своя страна позволява да протича електрически ток. Те работят подобно на това как хлорофилът, който прави растенията зелени, създава енергия от фотони във фотосинтезата.

"В тази соларна клетка количеството произведена електрическа енергия зависи от това колко ефективно фотоните се абсорбират от багрилото", обяснява за Live Science Джошуа Райт, вицепрезидент по инженерната част в Ambient Photonics.

Райт твърди, че екипът му е постигнал "превъзходна химия на багрилото" за производство на "несравнима енергийна плътност", като компанията публикува повече информация в документ очертаващ как работи нейната технология . Боите на Ambient се базират на над 40 органични сенсибилизирани молекули - активният компонент на технологията за сенсибилизирани соларни клетки (DSSC) - които абсорбират светлината в целия видим електромагнитен спектър, подобно на тези в други слънчеви панели.

Намаляването на нуждата от батерии може да намали електронните отпадъци, тъй като всяка година милиарди батерии отиват на сметищата.

Въпреки че технологията за слънчева енергия съществува от десетилетия, генерирането на достатъчно енергия за устройства при ниски нива на осветление е труден проблем. Предишни опити за създаване на соларни клетки с ниска осветеност не са били достатъчно ефективни, като Райт обяснява, че традиционните фотоволтаични иновации като аморфни силициеви клетки "не дават достатъчна енергия в реални условия на работа при ниска осветеност".

Ambient твърди, че неговата технология събира три пъти повече светлина от сравними решения.

"Освен това високата цена на фотоволтаичните технологии с висока производителност при слаба светлина, като клетки с галиев арсенид, ги направи подходящи само за космически сателити и изследователски приложения, а не за електроника за масовия пазар", коментира Райт.

Справка: The World’s Most Powerful Low Light Energy Harvesting Photovoltaic Cells for Connected Devices, Ambient Photonicshttps://ambientphotonics.com/wp-content/uploads/2023/02/Ambient-Photonics_Technology-Overview_022523.pdf