Електрическите автомобили са все по-евтини и продажбите им се увеличават, но бъдещият им успех зависи от отстраняването на ключова съставка: металът кобалт.
Кобалтът се използва в литиево-йонните батерии, които захранват електрическите автомобили, а търсенето непрекъснато нараства. Нов анализ на Елза Оливети (Elsa Olivetti) от Масачузетския технологичен институт и нейните колеги разкри, че може да възникне недостиг на кобалт, ако не започнем да го пречистваме и рециклираме по-ефективно или в по-големи количества.
Те изчисляват, че глобалното търсене на кобалт ще нарасне до между 235 000 и 430 000 тона до 2030 г. - сума, която е най-малко 1,6 пъти по-голяма от сегашния световен капацитет за рафиниране на метала по данни от 2016 г.
Литиево-йонните батерии, използвани в електрическите автомобили и друга потребителска електроника, представляват около половината от цялото търсене на кобалт, а търсенето на тези батерии се очаква да се увеличи повече от четири пъти през следващото десетилетие.
Кобалът често се произвежда като страничен продукт при добив на мед или никел. Като такъв, той се влияе от колебанията в търсенето и цените на тези метали. Освен това е скъп, струва около 33 000 долара на тон.
Освен цената му, извличането на метала има и етичен проблем. По-голямата част от световните доставки - 60% - идва от Демократична република Конго, където добивът е свързан с детския труд.
Новият анализ предполага, че доставката на кобалт е адекватна поне в краткосрочен план, но че са необходими повече проучвания за добива му като например в океана. Освен това ще трябва да се увеличи рециклирането на кобалт, като се възстановява от батерии в неизползвани електрически автомобили, лаптопи и мобилни телефони.
Друг вариант е да се премине към батерии, които използват по-малко кобалт или изобщо без кобалт. Автомобилната компания Tesla на Илън Мъск води преговори с производителя на батерии CATL за използване на изцяло безкобалтови батерии в своите автомобили, произведени в Китай, съобщава Ройтерс тази седмица .
Нито една фирма не е коментирала публично доклада, но преди това Мъск заяви амбицията си да се освободи от кобалта като през 2018 г. написа в Туитър, че съществуващите батерии на Tesla използват по-малко от 3% кобалт и че „следващото поколение“ (“next gen”) няма да използва никакъв.
Литиево-йонните батерии в електрическите автомобили обикновено използват оксиди на алуминий, никел и кобалт или на никел, манган и кобалт заради дълготрайността им и високата енергийна плътност - определящ фактор колко дълго може да издържи електрически автомобил с едно зареждане.
Tesla обещава да използва литиево-желязо-фосфатни батерии, които са много по-евтини и нямат същите екологични проблеми като тези, които се нуждаят от кобалт. Недостатъкът е, че тези батерии имат по-ниска енергийна плътност, тоест тези автомобили не стигат толкова далеч с едно зареждане.
Според някои анализатори този подход е малко вероятно да се повтори извън Китай, защото е инициран повече от желанието за намаляване на производствените разходи в Китай, отколкото от премахването на кобалта.
Литиево-желязо-фосфатните батерии вече са широко използвани от много китайски фирми, включително BYD, най-големият световен производител на електрически автомобили. Ако други производители на електрически автомобили ги последват в международен план, може да успеем да намалим зависимостта си от намаляващия минерален ресурс.
Източник: Can we quit cobalt batteries fast enough to make electric cars viable? New Scientist
Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
Няма коментари към тази новина !
Последни коментари