Как може видимата Вселена да е с радиус от 46 млрд светлинни години, а Вселената е само на 13,8 млрд?

Разширяването на Вселената обяснява как тя може да бъде много по-голяма от 13,8 милиарда светлинни години

Ваня Милева Последна промяна на 19 юни 2024 в 00:00 4462 1

Разширяващата се вселена

Кредит NASA, ESA, CSA, STScI, Webb ERO Production Team

Разширяващата се вселена

Как може видимата вселена да е с радиус от 46 милиарда светлинни години, когато вселената е само на 13,8 милиарда години? И как можем да открием светлина на 46 милиарда светлинни години, когато Вселената е съществувала само в част от това време?

Астрономите са единодушни, че Вселената се е образувала при Големия взрив преди приблизително 13,8 милиарда години. Оттогава тя се разширява. Това разширение обяснява как една вселена на 13,8 милиарда години може да бъде много по-голяма от 13,8 милиарда светлинни години.

Преди всичко трябва да обясним, че ограничението на скоростта на светлината, което теорията на относителността налага на обектите във Вселената, не се отнася за самата Вселена.

Всъщност не можем да посочим абсолютна скорост на разширяване на Вселената, защото не можем да я измерим по отношение на нещо външно.

Можем само да преценим "скоростите" на далечни галактики, които се отдалечават от нас спрямо нашата собствена позиция.

Освен тези, които са гравитационно свързани (като, да речем, галактиките Млечен път и Андромеда), изглежда, че всички галактики се отдалечават една от друга, тъй като пространството-времето, в което са вградени, се разширява.

Колкото по-отдалечена е галактиката, толкова по-голяма е нейната скорост на рецесия, както е отбелязано от закона на Хъбъл. Като следствие от това разширяване, местоположението на галактиката се променя значително през периода от време, необходим нейната светлина да стигне до нас.

Докато светлината пътува през разширяващото се пространство, тя се разтяга до по-дълги дължини на вълната. Докато светлината пътува през разширяващото се пространство, тя се разтяга до по-дълги дължини на вълната. Кредит: NASA, ESA, CSA, STScI, Webb ERO Production Team. Преработено от НаукаOFFNews

Да дадем пример с нещо по-човешко:

Хвърляте топка на приятел от определено разстояние, да кажем 15 метра. При условие, че и двамата останете неподвижни (и се прицелите добре), пътят на топката от 15 метра винаги ще е равен на разстоянието, което разделя вас и вашия приятел. Но нека сега приемем, че вместо да останете на място, се отдръпвате на 3 м всеки път, когато хвърляте топката. В този случай, за да достигне вашия приятел, топката трябва да измине по-голямо разстояние от това, което ви е разделяло в момента на хвърлянето.

По същия начин светлината, която виждаме от обект на 13 милиарда светлинни години, изисква 13 милиарда години, за да се придвижи от него до нас, но през този период пространството, което ни разделя от този обект, се е увеличило значително. Изчисленията показват, че това разширение ще доведе до това, сегашният радиус на Вселената да е около 46 милиарда светлинни години.

Източник: How can the visible universe be 46 billion light-years in radius when the universe is only 13.8 billion years old?, Edward Herrick-Gleason,  Astronomy

stix

19.06 2024 в 11:21

А нататък какво има?Е това човешкото съзнание не може да проумее-какво има нататък.Нищо?А какво е нищото?То в какво стои?