Чужда звезда ще навлезе в Слънчевата система след 1.3 млн години (видео)

НаукаOFFNews Последна промяна на 02 септември 2017 в 00:00 8165 0

NASA/JPL-Caltech

Изследването на движенията на повече от 300 000 звезди разкрива, че ще се случи една близка среща между нашето Слънце и оранжевото джудже Gliese 710.

Тази звезда може да разстрои облака от комети в далечните части на нашата Слънчева система и да ги насочи евентуално към Земята.

Според изчисленията това може да стане след 1.35 милиона години, съобщава Европейската космическа агенция (ЕКА).

Както Слънчевата система се движи през Галактиката, така и други звезди се движат по свои собствени пътища. Затова близките срещи са неизбежни - макар че "близо" за астрономите означава трилиони километри.

Една звезда, в зависимост от нейната маса и скорост, ще трябва да се доближи в рамките на около 60 трилиона километра, преди да започне да има ефект върху облака на Оорт, най-далечната обвивка на Слънчевата система, обитавана от комети, простираща се на около 15 трилиона километра от Слънцето, 100 000 пъти разстоянието Слънце-Земя. За сравнение, най-външната планета Нептун обикаля на средно разстояние от около 4500 милиарда км или 30 разстояния Слънце-Земя.

Гравитационното влияние на звездите, които преминават в близост до Облака на Оорт, може да изкриви траекториите на кометите, пребиваващи там, и да ги засили по орбити, които ги отвеждат към вътрешната част на Слънчевата система. Там те могат да се сблъскат със Земята или с други планети.

Основната цел на мисията Gaia е да събере точни данни за звездните позиции, за да могат учените да узнаят как са се движели звездите в миналото и как ще продължат в бъдеще. След 14 месеца работа първият каталог с разстоянията и движенията на повече от два милиона звезди наскоро бе публикуван.

Чрез комбиниране на новите резултати със съществуващите данни астрономите започнаха подробно, мащабно търсене на звезди, които могат да минат близо до нашето Слънце.

Открити са 97 звезди, които ще преминат в рамките на 150 трилиона километра, а 16 - на около 60 трилиона километра.

Сред тях след 1,3 милиона години особено близко преминава една звезда, Gliese 710. Очаква се тя да премине в рамките само на 2.3 трилиона километра или около 16 000 разстояния Земя-Слънце, което е в рамките на облака на Оорт.

Звездата вече е добре документирана и благодарение на мисията Gaia данните за Gliese 710 са прецизирани.

Gliese 710 е оранжево джудже, K-тип, обикновена звезда, подобна на Слънцето, но по-малка, с маса от 60% от тази на нашето Слънце, и по-малко гореща. Тя е част от съзвездието Sepens Cauda и в момента е на около 64 светлинни години от нас.

Gliese 710 се движи много по-бавно, отколкото повечето звезди - почти 50 000 км/ч при най-близкия подход, в сравнение със средната скорост на звездите от 100 000 км/ч. Скоростта на преминаването й означава, че ще има достатъчно време, за да упражни гравитационното си влияние върху телата от Облака на Оорт, потенциално отправяйки дъжд от комети в Слънчевата система.

Тя ще се появи като най-яркият, най-бързият обект, въпреки по-бавната си скорост, в нощното небе по време на най-близкия си подход.

Последиците от това преминаване звезда са толкова големи, че се смята за една от най-големите заплахи през следващите 10 милиона години.

Астрономите се надяват да разширят изчисленията си дълбоко в миналото и да разберат кой може да е виновен за смъртта на динозаврите преди 66 милиона години.

"Бихме могли да проследим орбитите 66 милиона години назад и да разберем дали е имало звезда, която е била близо до Слънцето и да определим дали тя е насочила кометата", обяснява Корин Байлер-Джоунс (Coryn Bailer-Jones) от Института Макс Планк за астрономия в Хайделберг и автор на статията.

"Това би било Светият Граал".

ЕКА подчертава, че няма нужда да се притесняваме - все пак има още 1,35 милиона години, докато Gliese 710 се приближи до нашата Сънчева система. По какъв начин ще се отрази това събитие на Слънчевата ни система не е все още ясно. Хората, които ще живеят тогава, вероятно биха забелязали някоя комета, въпреки че Юпитер обикновено ги отклонява и те падат върху газовия гигант.