Мъртвият спътник Envisat е "космическа бомба" в околоземното пространство (видео)

Наука ОFFNews Последна промяна на 30 септември 2015 в 01:51 6290 0

Мъртвият спътник Envisat

Envisat е един от най-големите спътници, строени някога - дълъг е 26 метра и тежи 8 тона. След 10 години работа през април 2012 г. спира да отговаря на команди от Земята. Смята се за "космическо бомба" със закъснител и изключително опасен за Международната космическа станция.

Проблемът с космическите отпадъци придоби особено значение през последното десетилетие. Бързото развитие на телекомуникационните технологии доведе до рязко увеличение на броя на сателитите в околоземното пространство. Някои от тях, след края на експлоатационния им срок, вече не реагират на команди от Земята и се смятат за "мъртви".

Опасността от тези космически обекти е очевидна - те могат по всяко време да се сблъскат с друг неконтролируем обект, което ще доведе до появата на стотици хиляди отломки, които представляват особена заплаха за всеки действащ сателит, включително МКС. Такъв "мъртъв" обект е европейският спътник Envisat, предназначен за дистанционно наблюдение на Земята.

Какво представлява Envisat?

Стартира през 2002 г. и е един от най-големите спътници с дължина 26 м и тегло 8 тона. Позициониран е на слънце-синхронна орбита и работи в продължение на 10 години. От април 2012 г. е неконтролируем, т.е. -  "мъртъв" . Сега обикаля на разстояние 780 км от Земята.

Освен, че има огромни размери, спътникът е оборудване с множество антени. Това засилва безпокойството, тъй като тези устройства могат да се нацепят всеки обект по пътя си. И още - в суровите условия на космоса - материалите, от които са направени, стават все по-крехки, което увеличава вероятността за отделянето им от спътника.

Как може да се смъкне от орбита контролирано?

Ако нищо не се случи, Envisat ще продължи да се върти в орбита още 150 години. Но вероятността за такъв изход е много ниска, тъй като в пространството на околоземното сега има много неконтролируеми обекти, които във всеки един момент може да се сблъскат с него. Европейската космическа агенция (ЕКA) в момента се е ангажирала да търси възможности да се извърши контролирано смъкване на Envisat от орбита.

Сред тях е използване на харпун или мрежа, за да се улови космическия кораб. Канадската компания MDA-MacDonald, Dettwiler and Associates предложи да се използва роботизирана ръка, която да хване спътника. След залавянето му се транспортира на по-ниска орбита, а след това ще бъде унищожен при навлизането му в атмосферата. Компанията счита, че тази възможност е напълно осъществима.

Европейската космическа агенция скоро трябва да одобри подобен полет. MDA Corp предполага, че за да се подготви за него ще й трябват 4 години (2017 - 2021), с потенциален старт през 2021 г. Компанията наскоро завърши предварителното проучване, според което смъкването от орбита на Envisat може да се извърши успешно с помощта на инструмент за улавяне и роботизирана ръка.

Сценарият с роботизираната ръка е най-благоприятен. ЕКА наскоро покани водещи космически разработчици, за да предложат концепция за потенциалния полет. Канадската индустрия е в състояние да участва в този процес. Но окончателното решение ще бъде взето на заседание на Съвета на министрите на страните, влизащи с ЕКA.

Може ли ЕКА да носи отговорност?

ЕКА бе подложена на критики от експерти по космическото право, които заявиха, че агенцията не е направила нищо, за да предотврати спътникът Envisat да стане космическа заплаха. Критиците казват, че ЕКА не е оставила достатъчно гориво на борда, с което да се снижи орбитата и да се ускори навлизането в атмосферата.

Агенция възрази, като каза, че Envisat е проектиран през 1987-1990, по време, когато космическите отпадъци не са смятани за сериозен проблем и не е имало насоки за намаляване на космическите отпадъци, установени от ООН през 2007 г. Въпреки това, космическите специалисти твърдят, че ЕКА може да бъде подведена под отговорност, ако Envisat или част от него се сблъска с работещ спътник.

Една анимация на НАСА за сателитния космическия боклук в околоземното пространство