Нови опасности от най-големия вулкан на Земята (видео)

Ваня Милева Последна промяна на 27 май 2021 в 00:06 11874 0

С 9 километровата си височина от основата на морското дъно до върха, Мауна Лоа е най-големият вулкан на Земята. Кредит: USGS

Изследователи установиха, че едно голямо земетресение може да предизвика изригване на вулкана Мауна Лоа на Хаваите.

Учени от Университета в Маями анализират движението на земята, измерено чрез сателитни данни и GPS станции, за да моделират точно къде е стигнала магмата и как магмата се променя с течение на времето, както и къде разломите под фланговете се преместват, без да предизвикват значителни земетресения. GPS мрежата се управлява от Хавайската вулканична обсерватория на Геологическата служба на САЩ.

„Земетресение с магнитуд 6 или повече би облекчило стреса, предизвикан от притока на магма по подхоризонтален разлом под западния фланг на вулкана“, обяснява д-р Буван Варугу (Bhuvan Varugu), водещ автор на изследването. „Такова земетресение може да предизвика изригване“.

Изследователите установяват, че през 2014-2020 г. общо 0,11 кубически километра нова магма е проникнала и образувала подутина, подобна на дайка, разположена под и южно от калдерата на върха, с горен ръб на 2,5 - 3 километра под върха. Те успяват да установят, че през 2015 г. магмата е започнала да се разширява на юг, където топографската кота е по-ниска. След като потокът на магмата отслабна през 2017 г., центърът за експанзия се връща в предишното си хоризонтално положение от 2014-2015. Подобни промени в тялото на магма никога не са наблюдавани досега.

„В Мауна Лоа движението на фланга и изригванията са свързани по същество“, обяснява Варугу. „Притокът на нова магма започна през 2014 г. след повече от четири години движение на източния фланг - което отвори пространство в рифтовата зона да нахлуе магма“.

Изследователите също така установяват, че има движение, което не е свързано със земетресение по почти хоризонтален разлом под източния фланг, но под западния фланг не е открито движение. Това кара изследователите да стигнат до заключението, че това се дължи на земетресение под западния фланг. Движенията по почти хоризонтални разломи под фланговете са съществени характеристики, които показват, че вулканът расте.

Ще избухне ли вулканът в близко бъдеще?

„Ако приливът на магма продължи, вероятно е, но не е задължително“, отбелязва Варугу. „Топографското натоварване е доста тежко, магмата може да се разпространи и странично през рифтовата зона“.

„Едно земетресение може да промени играта“, обяснява Фалк Амелунг (Falk Amelung), професор в катедрата по морски геоложки науки на Университета в Маями и водещ автор на изследването.

„То ще отдели газове от магмата, сравними с разклащането на бутилка сода, генерирайки допълнително налягане, достатъчно за разбиване на скалата над магмата“.

Според изследователите има много неизвестни. Въпреки че натискът, който е бил упражнен на разлома, е известен, степента на земетресението също ще зависи от размера на участъка от разлома, който всъщност ще се разруши. Освен това няма налични сателитни данни за определяне на движенията преди 2002 г.

„Това е вълнуващ проблем" коментира Амелунг, „можем да обясним как и защо тялото на магмата се е променило през последните шест години. Ще продължим да наблюдаваме и това в крайна сметка ще доведе до по-добри модели за прогнозиране на следващото място на изригване".

С 9 километровата си височина от основата на морското дъно до върха, Мауна Лоа е най-големият вулкан на Земята. При изригването през 1950 г. са били нужни само три часа, за да достигне лавата до брега на океана. Такива бързи потоци биха оставили много малко време за евакуация на хората по пътя на лавата. Друго голямо изригване на Мауна Лоа се случва през 1984 година.

Комбинацията от земетресения и изригвания не е нищо необичайно. Изригването през 1950 г. е предшествано от земетресение с магнитуд 6,3 по скалата на Рихтер 3 дни преди това и е последвано от земетресение с магнитуд 6,9 по скалата на Рихтер повече от година по-късно. Изригването през 1984 г. е предшествано от земетресение с магнитуд 6,6 по Рихтер 5 дни по-рано.

Сателитните данни са получени от италианските спътници Cosmo-Skymed в рамките на инициативата Geohazard Supersites and Natural Laboratories (GSNL) на международна група за наблюдение на Земята (Group on Earth Observation (GEO)). Няколко космически агенции обединяват своите сателитни ресурси, за да дадат възможност за нови проучвания на опасни вулкани като исландските, еквадорските и новозеландските вулкани, както и италианската планина Етна.

Справка: “Southward growth of Mauna Loa’s dike-like magma body driven by topographic stress” by Bhuvan Varugu and Falk Amelung, 10 May 2021, Scientific Reports.
DOI: 10.1038/s41598-021-89203-6