70-годишната най-стара дива птица в света активно флиртува, след като загуби дългогодишния си партньор

Ваня Милева Последна промяна на 19 април 2024 в 00:00 20799 1

Албатросът Уиздъм (Мъдрост) ухажва потенциален партньор

Кредит USFWS Columbia Pacific Northwest

Уиздъм, лайсански албатрос (Phoebastria immutabilis) на 70 години, е забелязана да ухажва потенциални партньори в Националния резерват за диви животни на атола Мидуей

Биолози на атола Мидуей в северната част на Тихия океан са забелязали седемдесетгодишен женски лайсански албатрос на име Уиздъм (Мъдрост), който флиртува с потенциални партньори месеци след края на гнездовия сезон.

Най-старата известна дива птица в света ухажва нови партньори на отдалечен остров край Хаваите, след като потенциално е загубила любимата си, която е била цял живот, твърдят изследователи.

Женският албатрос, наречен Уиздъм, вероятно е на поне 70 години и обикаля Северния Тихи океан от управлението на Айзенхауер според Службата за риба и дива природа на САЩ (USFWS).

Биологът Чандлър Робинс (Chandler Robbins) за пръв път я забелязва през 1956 година на атола Мидуей и я опръстенява близо до казарма на американския военноморски флот. Вече е била възрастна, което означава, че е била поне на 6 години по това време и че днес трябва да е на 73 години - две десетилетия по-възрастна от средната продължителност на живота на нейния вид. През 2002 г., 46 години по-късно, той я преоткрива, докато преглежда местата за гнездене, и успява да разчете номера на пръстена ѝ. Албатросът надживява своя откривател. Робинс умира през 2017 г.

"Уиздъм, най-старата известна дива птица в света, бе заснета отново миналия месец в Националния резерват за диви животни на атола Мидуей, танцувайки с потенциални партньори", съобщават представители на USFWS за Тихоокеанския регион в публикация във Facebook. "Нейният дългогодишен партньор, Акеакамай, все още не е видян и отсъстваше и през последните два сезона на гнездене."

Лайсанските албатроси (Phoebastria immutabilis), известни като mōlī на хавайски, са дълголетни морски птици, които създават двойки за цял живот с един партньор. Те са кръстени на гнездова колония от 145 000 двойки на Лайсан, един от северозападните Хавайски острови, разположен на 1500 километра северозападно от Хонолулу.

Женските лайсански албатроси обикновено снасят по едно яйце през първата половина на декември, но Уиздъм все още участва в брачни танци до пролетта, разказва Джонатан Плиснер, надзорен биолог по дивата природа в Националния резерват за диви животни на атола Мидуей, природен резерват на 2110 км. северозападно от Хонолулу.

Атолът Мидуей или Куайхелани на хавайски, е местообитание на най-голямата колония от лайсански албатроси в света, с 600 000 размножаващи се двойки, които се връщат на двата му пясъчни острова всяка година.

Женски албатрос на около 70 години, забелязан в Националния резерват за диви животни на атола Мидуей.

Уиздъм се появява спорадично на атола Мидуей от края на ноември 2023 г. Кредит: USFWS Columbia Pacific Northwest

"Тя активно ухажваше други птици през март", разказва Плиснер на представители на USFWS в имейл.

Уиздъм се появява спорадично на атола Мидуей от началото на сезона на гнездене в края на ноември 2023 г. Плиснер не очаква Уиздъм да гнезди тази година, но казва, че "тя е доста жизнена за седемдесетгодишна възраст", ​​в публикация в социалната платформа X.

Учените от USFWS изчисляват, че възрастният албатрос е прелетял 5,6 милиона км през живота си – еквивалентът на 7 двупосочни пътувания до Луната. Лайсанските албатроси започват да се размножават, когато са на възраст от 3 до 4 години обяснява American Bird Conservancy, което предполага, че Уиздъм е снесла поне 60 яйца през живота си, приблизително половината от които може да са се излюпили, за да създадат млади птици, докато другата половина може да са изядени от хищници.

Между сезоните на гнездене Уиздъм прекарва почти половината година в морето, реейки се над небето на Тихия океан часове наред, без нито едно размахване на тесните си, дълги 90 см крила. Подобно на други лайсански албатроси, тя вероятно подхранва дългите си полети, като се храни с малки калмари, яйца от летящи риби, риба и ракообразни.

Източник: World's oldest wild bird is 'actively courting' after losing long-term mate, Live Science