Анализ на фосили разкрива динозавър с рекорден 15-метров врат

Ваня Милева Последна промяна на 16 март 2023 в 00:01 5883 0

динозавър с рекорден 15-метров врат

Кредит Júlia d'Oliveira

Изображение на Mamenchisaurus sinocanadorum.

Юрският динозавър завропод Mamenchisaurus sinocanadorum е живял преди 162 милиона години на територията на днешен Китай.

Mamenchisaurus sinocanadorum е много голям динозавър от семейството на завроподите Mamenchisauridae.

Описан е за първи път през 1993 г. от вкаменелости, открити в горната част на формацията Шишугу в басейна Джунгар, Синдзян, Китай.

С дължина около 15,1 м шията на този динозавър от късноюрската епоха е била повече от шест пъти по-дълга от шията на жирафите - животните с най-дълга шия, които живеят днес.

"Въпросът кой завропод е имал най-дългата шия не е еднозначен", коментира палеонтологът от университета "Стони Брук" Андрю Мур (Andrew Moore) и колегите му.

"Поради размерите си най-големите завроподи обикновено са едни от най-слабо познатите: много е трудно да се зарови такова голямо животно в седимент и по този начин да се запази за фосилизация."

"Някои фрагментарни вкаменелости предполагат, че други линии завроподи независимо са развили шии с дължина над 10 м."

"Въпреки това лошото запазване на тези екземпляри и на техните най-близки родственици прави оценките за дължината на шията им спекулативни."

Въпреки че Mamenchisaurus sinocanadorum е познат само по няколко кости от шията и черепа, авторите са успели да реконструират еволюционните му връзки и по този начин да направят сравнение с необичайно пълните скелети на най-близките му роднини.

"Всички завроподи са били големи, но дългите вратове не са еволюирали само веднъж", обяснява д-р Мур.

"Маменхизаврите са важни, защото са разширили границите за дължина на шията и са били първата линия завроподи, която е направила това."

"С дължина на шията от 15 м изглежда, че Mamenchisaurus sinocanadorum може да бъде рекордьор - поне докато не бъде открито нещо по-дълго."

Как завроподите са успели да развият толкова дълги шии и грамадни тела, без да се сринат под собственото си тегло, остава биомеханична загадка.

Забележителни екземпляри като Mamenchisaurus sinocanadorum предоставят някои улики.

С помощта на компютърна томография д-р Мур и съавторите му установяват, че прешлените на Mamenchisaurus sinocanadorum са пълни с въздух (около 69-77% от обема им) - сравними с леко изградените скелети на щъркели и други птици.

Такива леки скелети обаче биха били и по-податливи на травми.

Тези два прешлена от Mamenchisaurus sinocanadorum са използвани за оценка на общата дължина на врата. Кредит:  Paul Barrett.

За да се пребори с това, Mamenchisaurus sinocanadorum е имал дълги 4 м пръчковидни шийни ребра - костни продължения на прешлените, които са създавали припокриващи се снопове от двете страни на шията.

Тези снопове биха заздравили шията на Mamenchisaurus sinocanadorum, увеличавайки нейната стабилност и правейки възможно изграждането на такъв лек врат.

"Биомеханичните изследвания на шията на маменхизавъра сочат, че тя е била издигана под сравнително малък ъгъл над хоризонталата (20-30 градуса)", посочва професор Пол Ъпчърч (Paul Upchurch) от Университетския колеж в Лондон.

"Въпреки това, дори и при този сравнително малък ъгъл, изключителната дължина на шията би означавала, че главата на животното може да достигне височина от около 7,5 до 10 м над нивото на земята, което улеснява храненето с листата на дърветата."

"Mamenchisaurus sinocanadorum подчертава колко много можем да научим за еволюцията на завроподите дори от много непълни екземпляри", коментира д-р Йе Юн (Ye Yong), директор на Изследователския център по юрска стратиграфия и палеонтология в Музея на динозаврите в Зигун.

Справка: Re-assessment of the Late Jurassic eusauropod Mamenchisaurus sinocanadorum Russell and Zheng, 1993, and the evolution of exceptionally long necks in mamenchisaurids