Древен череп, намерен в Китай, разклаща текущите еволюционни теории

НаукаOFFNews Последна промяна на 17 ноември 2017 в 09:37 26770 1

Кредит Sheela Athreya

Какво може да ни каже черепът Дали?

Може да се наложи да преосмислим възгледите си за произхода на нашия вид.

Анализът на древен череп от Китай подсказва, че е много подобен на най-ранните известни вкаменелости от нашия вид. Черепът намеква, че съвременните хора не са произлезли единствено от африкански предци, както се смяташе, коментира Колин Барас (Colin Barras) на страницата New Scientist.

Все повече се появяват доказателства, които разклащат представите ни за произхода на нашия вид. Например находките, намерени и анализирани със силно българско участие на екип начело с проф. Спасов, на фосили на хоминини от Балканите, включително един зъб от Чирпан, наскоро развълнуваха научната общност.

Повечето антрополози смятат, въз основа на данните от вкаменелости, че нашия вид е възникнал в Африка преди около 200 хиляди години. Нещо повече, генетичните изследвания на съвременните хора показват, че всички ние сме потомци на една-единствена популация, която е напуснала Африка през последните 120 000 години и се разпространи по целия свят. Тази африканска група е източникът на всички съвременни човешки гени, с изключение на няколко, натрупани от кръстосване с други видове, като неандерталците.

Но черепът Дали не може да се вмести в тази история. Открит в провинция Шанси, Китай, през 1978 г., той е изключително запазен както лицевата част, така и черепната кутия на мозъка. Едно изследване, публикувано тази година, датира черепа на около 260 000 години.

Проблемът е, че фосилите не са  мястото, където бихме очаквали да бъдат. Археолози откриха подобни останки в Мароко, които се определят като най-ранните известни останки на Хомо сапиенс, но точно този череп е намрен на 10 000 км от там. Изводът е, че съвременните хора произхождат не само от племената в Африка, но и от човешки популации на други места.

Снимка: Sheela Athreya

Когато изследователите за първи път описват черепа Дали през 1979 г., те предполагат, че той принадлежи на друг човешки вид, Хомо еректус, който подобно на нас е вървал в изправено положение. Този конкретен вид хоминин пристига в Югоизточна Азия преди 1,8 милиона години и най-вероятно е изчезнал от региона преди около 140 хиляди години. Това се вписва в стандартната история.

Но през 1981 г. Хинци Ву (Xinzhi Wu) от Китайската академия на науките в Пекин забелязва, че лицето на черепа Дали има много общи черти с нашия вид, Хомо сапиенс. Той заключава, че трябва да има споделени гени между Хомо сапиенс и Хомо еректус.

Това бе преди повече от 30 години и в момента е отхвърлена тази хипотеза. Сега Ву и колежката му Шийла Атрейа (Sheela Athreya), доцент по антропология в Тексаския Университет, приемат друга насока в тълкуването си на черепа.

"Ако бяха намерили само мароканските черепи, а не и черепа Дали, това би имало смисъл да продължаваме да вярваме, че всички съвременни хора са еволюирали в Африка", разказва Атрейа. "Но приликите показват, че ранните съвременни хора може да не са били генетично изолирани от другите части на света".

Всъщност, новите изследвания показват, че много от характеристиките, които притежаваме днес, може да произхождат от Източна Азия, пристигайки в Африка по-късно. Тази констатация е толкова забележителна, че ако се оказа вярна (нужни са още проверки), тя може да има сериозни последици върху човешката еволюционна история.

"Мисля, че преносът на гени може да е бил многопосочен, така че някои от характеристики, които могат да се видят в Европа или Африка, може да имат азиатски произход", коментира Атрейа.