Фосили на 520 млн. години, смятани за животински, са може би на водорасли

Ваня Милева Последна промяна на 13 март 2023 в 00:01 6246 0

Снимка на фосилна черупка с тъмнокафяви ивици, прикрепена към част от нея.

Кредит Zhang Xiguang

Смяташе се, че Protomelission gatehousei е морско животно, бриозоа. Нови вкаменелости предполагат, че древните организми (две тъмнокафяви фигури, прикрепени към вкаменелост на черупка) всъщност са били вид водорасли.

Вид, който е живял преди около 520 милиона години и е смятан за най-старото известно животно, представлява по-скоро вид колонообразуващо водорасло, установява ново проучване.

Бриозоите, наричани и ектопрокти, (Ectoprocta или Bryozoa) са филтриращи животни с пипала, които живеят в колонии, прикрепени към скали, черупки или други повърхности на морското или езерното дъно. Проблемът е, че някои други животни и водорасли имат същия вид модулна конструкция. Макар че Protomelission gatehousei е описан за първи път през 1993 г., учените го категоризират като бриозои едва през 2021 г.

Сега анализите на вкаменелости, по-добре запазени от описаните по-рано, показват, че видът може би все пак не е бил бриозоа, обяснява Мартин Смит (Martin Smith), палеобиолог в Университета Дърам в Англия.

Ако предишните вкаменелости са запазили само скелетната рамка на колониите, новите вкаменелости, открити в Южен Китай, включват и меките части на организма, разказва Смит. И вместо пипалата, които се очаква да бъдат открити в безупречно запазените бриозои, вкаменелостите имат прости листоподобни израстъци, характерни за някои видове водорасли, съобщават Смит и колегите му в Nature.

Снимка на фосилна черупка с тъмнокафява ивица, прикрепена към част от нея.

Нови фосили на Protomelission gatehousei предполагат, че видът все пак не е най-старият известен вид бриозои. Кредит: Zhang Xiguang

Ако това се потвърди, новата находка означава, че най-старите недвусмислени вкаменелости на бриозои, известни досега, са само на около 480 милиона години. Това, твърди Смит, прави бриозоите единствената голяма група животни, която не се е появила за първи път по време на Камбрийския период - експлозия на биологична диверсификация, която някои учени наричат "Големият взрив на живота" и който е приключил преди около 488 милиона години.

В резултат на това периодът камбрий не е бил, както се смяташе досега, уникален интервал на иновации в еволюционната история, по време на който са били "начертани всички чертежи" на животинския живот, заключават изследователите.

"Въпросът е дали еволюцията е изгубила способността си да създава нови планове на огранизмите?", коментира Смит.

Новите открития на екипа показват, че това не е така, посочва Смит.

Но, както винаги, не всички са на мнението, че новите вкаменелости не са на бриозои. Описаните от Смит и колегите му листоподобни израстъци могат също толкова лесно да бъдат интерпретирани като части от тялото на отделни животни в колонията на бриозоите, смята Пол Тейлър (Paul Taylor), палеонтолог по безгръбначни животни в лондонския Природонаучен музей, който не е участвал в изследването.

Тъй като пипалата, които бриозоите използват, за да извличат плячка от водата, са от мека тъкан и обикновено не се съхраняват добре, липсата им в новите вкаменелости не е никак изненадваща, отбелязва Тейлър.

За Тейлър новите открития не са достатъчни, за да отхвърли P. gatehousei като камбрийско животно, но подчертават присъщата несигурност при идентифицирането на вкаменелости с проста структура на тялото. За да се реши въпросът, са необходими повече вкаменелости с допълнителни характеристики, като например такива, които запазват ранните етапи на растеж на организма, добавя той.

Справка: J. Yang et al. Protomelission is an early dasyclad alga and not a Cambrian bryozoan. Nature. Published online March 8, 2023. doi: 10.1038/s41586-023-05775-5.

Източник: 520-million-year-old animal fossils might not be animals after all, Science News