Този фосил на 560 милиона години е най-ранният известен хищник на Земята

Ваня Милева Последна промяна на 02 август 2022 в 00:01 7194 0

Илюстрация на фосилизираните видове. Кредит: BGS/UKRI

Сред хилядите отпечатъци в една голяма скална повърхност един се откроява от останалите. Отпечатъкът на здрав тръбовиден екзоскелет, увенчан с вълнообразни пипала, сега застинал във времето, изглежда поразително познат, за разлика от всички свои съседи.

"Това не прилича на нищо друго, което сме откривали във фосилните записи по това време", разказва палеонтологът Франки Дън (Frankie Dunn) от Музея по естествена история на Оксфордския университет.

"При повечето други вкаменелости от това време липсват следи от структурите на тялото и не е ясно как са свързани с живите животни. Този ясно има скелет, с гъсто разположени пипала, които биха се размахвали във водата, улавяйки преминаващата храна, подобно на коралите и морските анемони днес."

Самото откритие е направено още през 2007 г., когато изследователи от Британското геологическо дружество отстраняват отломки от скална плоча във формацията Брадгейт в Чарнууд форест - известно място за вкаменелости край Лестър.

Самата скала вече се смята за наистина древна, датираща от около 557-562 милиона години. Това е било време на наистина странни същества, много преди богатото биоразнообразие на Камбрийската експлозия да състави моделите на телата, които сега са ни по-познати.

Едиакарският период бележи първата поява на широко разпространена многоклетъчна фауна след края на ледниковите събития, когато Земята е била "снежна топка", така наречената едиакарска биота, която е представена от вече изчезнали сравнително прости видове животни. Фосилизираните организми с черупки или скелети тепърва ще се развиват през следващия период Камбрий.

Реконструкция на типична Едиакарска биота. Кредит: Wikimedia Commons

Изследователите са взели отливка от текстурираната скала за изследване. Сред хилядите отпечатъци, изобразяващи многообразие от древни форми на живот, един е изглеждал по-малко необикновен от останалите. Всъщност е приличал върде много на живота, който можем да видим днес.

Този отпечатък напомня на нещо, което би могло да улавя минаващо ракообразно в съвременен коралов риф. 20-сантиметровото същество е от тип мешести (Cnidaria) и сега представлява най-ранният пример за хищник.

Контур, който се наслагва върху отпечатъка на вкаменелостта. Кредит: BGS/UKRI

"Камбрийската експлозия" е била забележителна. Тя е известна като времето, когато анатомията на живите животински групи е била установена за следващите половин милиард години", обяснява Дън.

"Нашето откритие показва, че планът на тялото на мешестите [сред които са корали, медузи, морски анемони и т.н.] е бил определен поне 20 милиона години преди това, така че това е изключително вълнуващо и повдига още много въпроси."

Едиакарският период се отличава с оскъдните си, но странни, много чужди вкаменелости, които нямат никаква прилика с нищо живо в момента. Новата находка подкрепя теорията, че този период е и зората на съвременните животни. Семената на поне една група животни, които познаваме днес, са били посяти за първи път тогава, точно навреме, за да процъфтяват и да се разнообразят по време на плодотворната камбрийска епоха.

Затова Дън и колегите му наричат фосилизираното животно род Auroralumina, което означава "светлините на зората" заради приликата му с горяща факла. В чест на сър Дейвид Атънбъро, който като момче търсел вкаменелости наблизо, те му дават видовото име attenboroughii.

Това странно, но познато същество споделя общи характеристики с раннокамбрийските мешести. За разлика от тях обаче неговият здрав екзоскелет е по-скоро гладък, отколкото орнаментиран.

"Това е най-ранното същество, за което знаем, че има скелет", отбелязва Дън. "Досега сме открили само едно, но е изключително вълнуващо да знаем, че трябва да има и други, които да са ключът към това кога е започнал сложният живот на Земята."

Екипът подозира, че големият размер на Auroralumina attenboroughii в сравнение с други познати негови роднини може да означава, че тя няма свободно плуваща медуза в жизнения си цикъл, както правят медузите и коралите. Анемоните също нямат такъв стадий - те са седящи животни, които винаги остават заклещени на място.

Изследователите смятат, че този самотен малък хищник може да е бил изхвърлен в по-дълбоки води от по-плиткия си дом на склона на вулканичен остров от потоп от вулканична пепел. Той лежи под странен ъгъл в сравнение със съседите си в смъртта, които всички са били сплескани и завинаги запазени в тази посока, когато потопът е ударил.

Справка: Dunn, F.S., Kenchington, C.G., Parry, L.A. et al. A crown-group cnidarian from the Ediacaran of Charnwood Forest, UK. Nat Ecol Evol 6, 1095–1104 (2022). https://doi.org/10.1038/s41559-022-01807-x