Открито е най-голямото двучерупчесто членестоного от периода Камбрий, отпреди половин милиард години

Ваня Милева Последна промяна на 11 юли 2022 в 00:01 11062 0

Balhuticaris voltae
Реконструкция на Balhuticaris voltae. Кредит: Hugo Salais.

Тези, които не са забравили биологията от училище, знаят, че членестоноги са насекомите, паякообразните, многоножките и ракообразните - огромна група безгръбначни със сегментирано тяло, а двучерупчестите са мекотели, най-общо казано - миди.

В камбрийското море, в геоложни период, през който е имало експлозия от биоразнообразие - природата е експериментирала, показвайки изключително странни същества.

Едно от тези странни животни са именно вече изчезналият разред малки морски членестоноги с две черупки Bradoriids, които са били разпространени в световен мащаб, образувайки значителна част от камбрийските общности с меко тяло.

Balhuticaris voltae е най-голямото двучерупчесто членестоноги досега, с почти двойно по-голям размер от предишния рекордьор, Nereocaris exilisBalhuticaris voltae е плувал в океаните от камбрийския период преди приблизително 506 милиона години.

С дължина 24,5 см, древното животно е едно от най-големите камбрийски членестоноги и най-голямото двучерупчесто членестоного, известно до момента.

Balhuticaris voltae вероятно е бил вид хименокарини, група камбрийски членестоноги, които са притежавали две черупки и външно са приличали на скариди.

„Камбрийските двучерупчести членестоноги са група членестоноги, характеризиращи се със своите главогръдни двучерупчести карапакси“, пишат палеонтолозите от Университета на Торонто Алехандро Изкиердо-Лопес (Alejandro Izquierdo-López) и Жан-Бернар Карон (Jean-Bernard Caron).

„Много двучерупчести членестоноги са известни само от изолирани карапакси, но фосили със запазени меки тъкани разкриват все по-сложна полифилетична група, включваща най-вече групата на стволовите* членестоноги Isoxyidae и Hymenocarina

*парафилетичната група се състои от предшественик и всички негови потомци, а стволова група е парафилетичната група, но без живите представители на цялата съвкупност от видове. Една полифилетична група е съставена от колекция от организми, в която не е включен най-новият общ предшественик на всички включени организми, обикновено защото общият предшественик няма характеристиките на групата.

„С 30-40 известни вида хименокарините са по-разнообразни от двете групи, но тяхната позиция в ранната еволюция на членестоногите е широко обсъждана.“

Balhuticaris voltae е имал изключително удължено и многосегментно тяло, носещо 110 двойки крайници с подобна структура.

Необичайната броня на животното прилича на арка, покриваща само най-предната част на тялото, но обхваща корема отвъд краката.

Balhuticaris voltae е имал сложна сензорна система и вероятно е бил активен плувец благодарение на мощните си крака с форма на гребло и дългото и гъвкаво тяло.

„С общо 110-те си сегмента без главата, Balhuticaris voltae е имал най-голям брой сегменти, регистрирани сред камбрийските членестоноги“, пишат изследователите.

„Мултисегментацията (повече от 20 сегмента) е широко разпространена сред камбрийските групи членестоноги например  трилобитите.“

Balhuticaris voltae, холотип. Кредит: Izquierdo-López & Caron, doi: 10.1016/j.isci.2022.104675.

Единадесет екземпляра от Balhuticaris voltae са събрани от района на Мраморния каньон на известната формация "шистите Бърджес" (Burgess Shale) в Британска Колумбия, находище от вкаменелости от камбрийската епоха в Канада.

Balhuticaris voltae е едно от най-големите напълно запазени животни от шистите Бърджес и камбрия“, заявяват учените.

„Нарастващата екологична сложност на камбрия отдавна е призната въз основа на неговите планктонни общности или запълването на пелагичната зона и видове като Balhuticaris voltae, като по този начин не само илюстрират как гигантизмът по време на камбрия се е появил в по-голям брой групи от Radiodonta, но също така илюстрират тази нарастваща сложност на камбрийските екосистеми.

Справка: Alejandro Izquierdo-López & Jean-Bernard Caron. Extreme multisegmentation in a giant bivalved arthropod from the Cambrian Burgess Shale. iScience, published online June 25, 2022; doi: 10.1016/j.isci.2022.104675