Генетично модифициран вирус убива тумори при мишки с ретинобластом

НаукаOFFNews Последна промяна на 28 януари 2019 в 00:38 3525 0

Базирана на вирус противоракова терапия (VCN-01) показва токсични ефекти срещу ретинобластомни клетки след 12 дни. Кредит: G. Pascual-Pasto et al., Science Translational Medicine (2018)

Международен екип от изследователи съобщава, че модифицирането на аденовирус по определен начин го прави ефективен туморен убиец при мишки с ретинобластом.

В своята статия, публикувана в списание Science Translational Medicine, изследователите описват модифицирането на вируса и тестването на неговата ефективност при лечението на ретинобластом.

Ретинобластомът, както подсказва името му, е рак на ретината. Най-често се среща при деца под тригодишна възраст. Предишни изследвания показват, че това се случва поради инактивиране на гена RB1, който обикновено участва в супресията на тумора. Лечението обикновено води до химиотерапия, която сама по себе си може да увреди ретината. Ако това лечение е неуспешно, едното или и двете очи трябва да бъдат отстранени, за да се предотврати разпространението на тумора и смъртта на пациента, разказва MedicalXpress.

В това ново проучване изследователите са възприели изцяло нов подход към лечението на болестта - генетично модифициране на вирус, който да намери тумора и да го унищожи.

Вирусът, аденовирус, който може да причини на хората леки респираторни инфекции, е генетично модифициран, за да инфектира и убива само ракови клетки, които съдържат неактивния път RB1.

Изследователите инжектират проби от вируса в очите на здрави зайци, за да разберат дали е безопасен за употреба. Съобщават, че зайците изпитват възпаление и натрупване на течност в окото, но вирусът не се разпространява и симптомите се разсейват в рамките на шест седмици. Удовлетворени от тези резултати, изследователите инжектират вируса в очите на мишки с ретинобластом. Учените съобщават, че благодарение на терапията очите на мишките се запазват два пъти по-дълго в сравнение с контролната група и тези от мишките, които са лекувани с химиотерапия.

Очите на двама пациенти с детска ретиноблатом, които са първите хора, получили вирусна терапия. Вирусът се възпроизвежда в туморните клетки и не причинява възпаление. Кредит: G. Pascual-Pasto et al., Science Translational Medicine (2018)

Изследователите също тестваха вируса на две деца с ретиноблатом, които не са се повлияли от химиотерапията, и откриват, че макар и да забавят отстраняването на очите им, терапията не премахва тумора.

Учените смятат, че по-високи дози от вируса ще бъдат по-ефективни и планират да започнат клинични изпитвания възможно най-скоро с деца, които не реагират на химиотерапия и които са изправени пред перспективата за отстраняване на очите.

Аденовирусът, убиващ рака, изобразен чрез електронна микроскопия. Кредит: © Ramon Alemany