Самовъзпроизвеждаща се форма на изкуствен живот е възникнала от дигитална "първична супа" от произволни данни, въпреки липсата на ясни правила или цели за насърчаване на такова поведение, съобщава New Scientist.
Изследователите на Google твърдят, че са наблюдавали появата на "саморепликатори" от несаморепликиращи се парчета код в експеримент, симулиращ какво се случва, когато се оставят куп кодови низове сами за милиони поколения.
New Scientist обобщава доста смело, че това "би могло да отразява - или поне да хвърли светлина върху - появата на реалния биологичен живот".
"Това е едно от онези проучвания, при които експериментът и констатациите ... се нуждаят от сериозни уговорки", коментира Рич Стантън (Rich Stanton) от PCGamer.
Google по някакъв начин не е симулирал появата на живот, както се е случило на Земята. Това, което неговите изследователи вероятно са направили, е да предложат нова теория за това как неживите молекули могат да се съберат, за да образуват живи молекули, т.е. как изобщо е възникнал биологичният живот.
Новината идва от наскоро публикувана статия, озаглавена "Компютърен живот: Как добре оформени, самовъзпроизвеждащи се програми възникват от прости взаимодействия". Суровият материал за експериментите са десетки хиляди парчета код, написани на език за програмиране, наречен (не е шега!) Brainfuck. Изследователите наричат това "езотеричен език, избран заради неговата простота", който позволява само две математически функции: +1 или -1. Тези парчета код са били смесени, комбинирани произволно и "оставени да изпълняват код и да презаписват себе си и съседите си въз основа на техните собствени инструкции" в продължение на милиони поколения (цикли).
Очакваният резултат бе, че целият код щеше да остане произволен без конкретни тенденции. Вместо това се появяват самовъзпроизвеждащи се програми, които се самовъзпроизвеждат през множество поколения, за да достигнат бързо границата на популацията на експеримента.
Това не е всичко: в горния сценарий често се появяват нови типове репликатори, които се състезават за пространство и понякога завладяват и заменят предишната популация, точно както биологичните организми могат да се конкурират един друг.
Това изследване далеч не е първият опит за дигитално имитиране на живота: например, симулации като играта "Живот" (Game of Life), която има мрежа от клетки, които са или "живи", или "мъртви" и се управляват от прости правила, стигат до някакво организирано поведение.
По-долу може да си поиграете на играта "Живот".
Играта "Живот" е създадена от Джон Конуей, математик от Кембридж, който смятал, че нашата вселена може да се представи като клетъчен автомат. Играта наподобява зараждането,упадъка и развитието на съвкупност от живи организми. Правилата са следните: Всяка клетка може да бъде или жива или мъртва. Изменението състояниетой в момент (t+1) се определя от състоянието на съседите й в момент t. Живот – Всяка клетка с два или три съседни живи клетки остава жива за следващото поколение. Смърт – Всяка клетка с четири или повече съседни умира от пренаселване. Всяка клетка без съседи или с единствен съсед загива от самота. Зараждане – Всяка празна клетка с точно три съседни живи клетки – ни повече, ни по-малко – е родилна клетка. В нея на следващия ход (t+1) се "ражда" клетка. Важно е да се разбере, че всички раждания и умирания стават едновременно.
Изпробвайте играта! Опитвайте свои комбинации и готови фигури!
Бен Лори (Ben Laurie) от Google, един от авторите на изследването, обяснява пред New Scientist, че неговата работа е уникална, защото системата няма официални правила, цели или процеси, които да стимулират или дават тласък на изкуствен живот - всичко е случайно и нещата просто се случват. "Всичко бълбука наоколо и изведнъж: бум, всички са еднакви", казва той за саморепликаторите.
"Не мисля, че се е случила някаква магия", подчертава Лори. "Появи се физиката и се случиха много неща за много дълго време и това доведе до някои много сложни неща."
Лори съобщава, че разширяването на експеримента, от гледна точка на добавяне на допълнителна сложност към поведението като взаимоотношенията хищник/плячка и времевата скала, не може да се случи с настоящите нива на изчислителна мощност: "Това ще изисква толкова много изчисления, че на практика не може да стане."
Д-р Ричард Уотсън (Richard Watson), еволюционен учен, който се специализира в алгоритмичните основи на живота и обществата, казва, че всичко това е "много готино", но бързо охлажда ентусиазма.
"Сложността, както я измерват, нараства след появата на саморепликатора. Самовъзпроизвеждането е важно, но би било грешка да вярваме, че това е магията, от която следва автоматично всичко вълнуващо в живота", казва Уотсън.
Други обаче са настроен по-положително, като изтъкнатият компютърен учен професор Сюзън Степни (Susan Stepney) от Университета в Йорк, Великобритания, нарича експериментите, които произвеждат саморепликатори, "голямо постижение".
"Това определено е страхотна стъпка към разбирането на потенциални пътища към произхода на живота, тук в среда, която е доста далеч от стандартния "wetware" на биологията", коментира Степни.
Със сигурност изглежда, че изследователите на Google са открили нещо важно, но амбициозните екстраполации са малко неуместни.
Знаейки към какъв извод ще се насочат хората, е твърде спекулативно (меко казано), че изследователският екип е избрал да използва термини като "първична супа". Що се отнася до това дали изследването ще бъде стъпка към разработването на начина, по който органичните молекули някога са се образували - добре, може да се наложи да изчакаме още няколко поколения компютърна мощност.
Справка:Computational Life: How Well-formed, Self-replicating Programs Emerge from Simple Interaction, Blaise Agüera y Arcas, Jyrki Alakuijala, Google Inc., James Evans, Ben Laurie
https://arxiv.org/pdf/2406.19108
Източници:
Google creates self-replicating life from digital 'primordial soup', New Scientist
Google claims it's been able to simulate 'self-replicating' digital life, but its 'primordial soup' needs a pinch of salt, Rich Stanton, PCGamer
Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
Няма коментари към тази новина !
Последни коментари