Грандиозните миграции на животни по света намаляват

Ваня Милева Последна промяна на 26 март 2024 в 00:00 2446 0

В миналото миграциите на различни животни, включително и насекоми са били масови, днес тези пътешествия намаляват.

Кредит Getty Images

В миналото миграциите на различни животни, включително и насекоми са били масови, днес тези пътешествия се разреждат.

Днес учените имат възможност за глобален поглед върху това как се справят мигриращите видове в първата по рода си инвентаризация, изготвена от Конвенцията на ООН за опазване на мигриращите видове. Докладът показва намаляване на популациите при близо половината (44%) от 1189 вида, проследени от конвенцията. Проблемът е много по-сериозен под водата – 90% от мигриращите видове риби са застрашени от изчезване.

Изчезването не е неизбежно. В крайна сметка мигриращият гърбат кит бе започнал бързо да изчезва – докато не бе спрян китолова.

Защо мигриращите видове са изложени на по-висок риск?

Всяка година птици с тегло около 300 грама напускат Сибир и летят нон-стоп към Австралия. Някои пъстроопашати крайбрежни бекаси прелитат 13 000 км без спиране – една от най-дългите известни непрекъснати миграции.

Тези пътешествия са от решаващо значение за жизнените цикли на животните – да намерят храна, партньори или по-добър климат. За да предприемат тези пътувания, животните трябва да са в добро състояние с много запаси от мазнини и трябва да имат безопасни коридори за прелитане, плуване и пътеки.

На сушата пътища и огради преграждат миграционните пътища за животни като антилопата гну. В морето риболовните траулери преследват мигриращи стада риби и често случайно събират морски костенурки, албатроси и китове. По морските брегове застрояването или рекултивацията отнемат жизненоважни места за почивка на мигриращи крайбрежни птици.

Докладът показва, че миграцията между страните става все по-трудна. Докато няколко вида се облагодетелстват значително от земеделието и изкуствените влажни зони, много други са сериозно уязвими.

Антилопи гну пресичат река. Но пътищата не се пресичат лесно. Кредит: Wikimedia Commons

Свръхексплоатацията е основният риск

Човешката експлоатация на мигриращи видове – използвани за храна, при улов или унищожени като видове "вредители" – е основната причина тези видове да намаляват.

Животните често мигрират на големи групи, което ги прави привлекателна цел за лов или риболов. Ето защо вече няма видове като пътническия гълъб, някога наброяващи милиарди, но преследвани до изчезването им след 100 години.

Морските видове често са извън полезрението на обществеността. Но този доклад е огромен червен флаг за океанските екосистеми. Популациите на океанските акули и скатове са намалели със 71% от 1970 г. насам, което съвпада с 18-кратно увеличение на риболова. Страничният лов при търговския риболов е огромен проблем за акулите, костенурките, бозайниците и птиците, но може да бъде значително намален със съществуваща вече технология, ако се използва във всички флотове.

Свръхексплоатацията може да бъде спряна. През 1981 г. Австралия и Япония се споразумяха да спрат лова на Latham's Snipe, мигрираща брегова птица, която пътува между двете страни. Същата е и историята с гърбатите китове, които вече са огромен брой – и създадоха нова индустрия - наблюдението на китове.

Популациите на акули и скатове са намалели рязко от 1970 г. насам – и за това е виновен риболовът. Кредит:  Needpix.com

На огради, пътища и язовири

Директното убиване на мигриращи животни не е единствената заплаха. Изсичането на гори и пасища за земеделие унищожава местообитанията. Светлинното замърсяване може да попречи на навигацията, изменението на климата влошава времето на миграцията, а подводното шумово замърсяване може да обърка морските мигранти. Дори прости действия като изграждане на огради, пътища и язовири могат да попречат на миграцията по суша и през реки.

Много мигриращи видове се нуждаят от места за почивка, свързващи целия им миграционен път. Ако само едно място бъде загубено – или ако животните се ловуват интензивно там – цялата верига може да се срине.

Веднъж идентифицирани, ключовите области трябва да бъдат защитени, което често е трудно. Но има надежда. Миналата година опазването на тези зони в океана се осъществи напредък, когато много страни се договарят да защитят по-добре откритите води извън националните юрисдикции, което запълва огрпмна празнина в управлението на биоразнообразието.

Това, което докладът не обхваща

Това е новаторски доклад, но той има ограничения. Първо, той обхваща само видовете, включени в конвенцията на ООН, малка част от всички мигриращи видове. Вписването отключва по-силни защити и спешно трябва да се разшири за повече видове.

Например са обхванати около 60 вида мигриращи риби – но повече от 1700 други не са. От тези незащитени видове почти 25% са застрашени, почти застрашени или няма достатъчно данни, за да се знае.

Да не говорим за насекомите. Към днешна дата само едно насекомо е включено в конвенцията, известната пеперуда монарх, която мигрира от Съединените щати в Мексико. Но милиони насекоми мигрират през въздушното пространство всяка година и ние до голяма степен нямаме представа какви са те, къде отиват или как се справят.

Миграциите на пеперудите монарх са защитени, но на много други насекоми - не. Кредит: PICRYL

Можем ли да спасим тези видове?

Сега знаем много повече за това защо мигриращите видове намаляват. Но ние все още не действаме, за да ги защитим адекватно.

Повече от 90% от мигриращите птици в света не са адекватно защитени от националните паркове и други защитени територии. Само 8% от защитената земя в света е свързана, което не позволява на мигриращите животни да се движат безопасно по своите маршрути. Поради това животните трябва да правят смели полети през незащитена земя или море, за да извършат своите миграции.

И така, какво може да се направи? Споразуменията между страните могат да стимулират повече действия, но на практика всяка държава трябва наистина да направи това, което вече е обещала.

Политиците могат да се обърнат към набор от нови инструменти, включително важни райони за птици и биоразнообразие и системата за миграционна свързаност в океана, за да осигурят лесен достъп до знания за това как мигриращите видове използват и се движат по света.

Миграциите на животните са се сринали по наше време. Трябва да направим всичко възможно, за да спрем загубите и да започнем възстановяването, ако искаме бъдещите поколения да могат да се насладят природата в целия й блясък.

Авторите:

Ричард Фулър
Професор по биоразнообразие и опазване, Университет на Куинсланд

Даниел Дън
Професор по наука за опазване на морето и директор на Центъра за биоразнообразие и наука за опазване (CBCS), Университет на Куинсланд

Лили Бентли
Постдокторант научен сътрудник, Университет на КуинсландThe Conversation

Източник: The world’s spectacular animal migrations are dwindling. Fishing, fences and development are fast-tracking extinctions,  The Conversation

Тази статия е препубликувана от The Conversation под лиценз Creative Commons. Прочетете oригиналната статия.